De sociale mug in de gemeenteraad

Op vrijdag 27 januari hield de Mechelse PVDA-afdeling haar nieuwjaarreceptie, in een stijlvol decor aan de Wollemarkt.

Peter Bogaerts, voorzitter van een van de Mechelse basisgroepen, schetste de groeiende werking en maakte een overzicht van het voorbije jaar. De partij was in Mechelen actief rond nationale campagnes en profileerde zich ook met haar standpunten en acties rond de lokale actualiteit. “Dat bleef niet onopgemerkt”, zei Bogaerts, “in de pers werden we de meest actieve oppositiepartij genoemd.” Met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen zal de PVDA in de loop van dit jaar een bevraging doen bij minimaal 1000 Mechelaars. De resultaten daarvan zullen de basis vormen van het verkiezingsprogramma.

Yorick De Graef stelde Redfox, de nieuwe jongerenwerking van de PVDA, voor en kondigde aan dat ook in Mechelen een werking zal worden opgestart.

Dirk Tuypens, woordvoerder van de Mechelse PVDA, stak de draak met de mediahetze die de jongste tijd tegen de PVDA wordt gevoerd. “Het rechtse establishment in ons land heeft ons de naam ‘restafval van de 20ste eeuw’ toebedacht. Maar volgens een kersverse peiling is onze partij bij de volgende federale verkiezingen goed voor liefst dertien zetels. Ziedaar de kracht van het restafval.”

Tuypens noemde Graailand, het succesvolle nieuwe boek van PVDA-voorzitter Peter Mertens, het nieuwe manifest van de partij. “Het vertaalt op onnavolgbare wijze de verontwaardiging die vandaag bij de mensen leeft, de verontwaardiging over de fundamentele onrechtvaardigheid die ingebakken zit in het beleid van onze rechtse regeringen. Wie Graailand leest, weet dat elke zetel voor de PVDA nuttig en noodzakelijk is.”

Die zetels wil de PVDA volgend jaar ook in de Mechelse gemeenteraad veroveren. “Als we het hoeraverhaal van het stadsbestuur horen, dan lijkt het wel alsof Mechelen op een andere planeet ligt, alsof het een fonkelende ster is met een onzichtbaar beschermend schild er omheen, waardoor ze niet geraakt kan worden door kwade krachten van buitenaf. Dat is natuurlijk onzin. Het rechtsgroene gemeentebestuur schiet tekort op heel wat vlakken: betaalbare woningen, mobiliteit, openbaar vervoer, sociale politiek, beheer van de schulden, opvang van daklozen, privacy, heuse behandeling van de brandweermannen, kinderopvang, …"

De Mechelse PVDA gaat dan ook vastberaden verder op de ingeslagen weg. “Om in de praktijk te laten zien dat het wel degelijk mogelijk is om op een andere manier aan politiek te doen.” Wij zullen de sociale mug zijn in de gemeenteraad die het stadsbestuur zal wakker houden.