Over de PVDA

De mensenstad van morgen

Onze nog jonge 21ste eeuw wordt vaak de “eeuw van de stad” genoemd. Niet onterecht. Wereldwijd ontwikkelen steden zich tot bruisende centra waar het samenleven van de toekomst vorm wordt gegeven.

Ook in Mechelen is die evolutie heel goed zichtbaar. Op korte tijd is Mechelen een mooie en moderne centrumstad geworden, die steeds meer mensen aantrekt. We zijn straks met 86.000 Mechelaars.

Burgemeester Bart Somers en zijn bestuursploeg laten dan ook geen kans voorbij gaan om de stad te bejubelen en te promoten. Met succes, Mechelen haalt in binnen- en buitenland geregeld het positieve nieuws.

We zijn zeker niet blind voor de vooruitgang die onze stad maakt, maar we gaan ook niet blindelings mee in het hoeraverhaal dat door het stadsbestuur wordt verkondigd. In dat verhaal lijkt Mechelen wel op een andere planeet te liggen. Alsof het een schitterende ster is ergens in a galaxy far far away, met een onzichtbaar beschermend schild er omheen, zodat ze door niets geraakt kan worden.

Dat is natuurlijk onzin. Mechelen ligt wel degelijk op planeet Aarde, in Europa, in België, in Vlaanderen. De Mechelaars zijn, net als iedereen, onderhevig aan de beslissingen die op alle politieke niveaus worden genomen. Onze stad wordt bestuurd door dezelfde partijen die in Brussel het slechte weer uitmaken, en ook door een partij die in Brussel veel oppositielawaai maakt maar in Mechelen vooral uitblinkt in zwijgzaamheid.

“We zijn allemaal Mechelaars” is een prima slogan voor citymarketing, maar hij kan niet verhullen dat ook Mechelaars geconfronteerd worden met ongelijkheid, woningnood, mobiliteitsproblemen, racisme, discriminatie, armoede, eenzaamheid, …

Als Mechelen in deze eeuw van de stad een voortrekker wil zijn, moet ze de ambitie hebben om voor al deze samenlevingsproblemen oplossingen te zoeken. Ze moet haar prestige zoeken in het ontwerpen van een stad op mensenmaat. Vandaag wordt dat prestige al te veel nagejaagd in beleidskeuzes die de commerciële uitstraling van de stad versterken.

Daarom is ook in Mechelen de PVDA nodig, als consequent linkse en sociale oppositiestem. Daarom zullen we alles op alles zetten om volgend jaar onze plek in de gemeenteraad te veroveren. Het is onze ambitie om het bestuur onophoudelijk uit te dagen met de grote en kleine verhalen die de Mechelaars aanbelangen, om onze visie op de mensenstad van morgen uit te dragen.

“Je houdt niet van een stad om haar zeven of zevenenzeventig attracties, maar omdat ze aan jouw speciale behoefte voldoet.”

Italo Calvino

Klaar om de bevraging voor jouw stad in te vullen?