Stad werkt eigen Sociaal Verhuur Kantoor tegen

Sinds oktober vorig jaar heeft Mechelen een eigen Sociaal Verhuur Kantoor (SVK). Het kantoor heeft de ambitie om op drie jaar tijd 150 extra woningen te kunnen aanbieden. Merkwaardig genoeg laat het stadsbestuur de kans liggen om die ambitie te helpen waarmaken.

Een Sociaal Verhuur Kantoor gaat op zoek naar huiseigenaars die hun eigendom aan een lagere prijs dan gangbaar willen verhuren. In ruil krijgen ze inkomenszekerheid en een specifieke dienstverlening.

Tot eind vorig jaar was Mechelen aangesloten bij het Sociaal Verhuur Kantoor Bodukam, dat werkzaam was in Bonheiden, Duffel, Sint-Katelijne-Waver en Mechelen. Maar om beter te kunnen werken en het aanbod in Mechelen te kunnen verhogen, trok de stad zich uit die samenwerking terug.

Het aanbod van een SVK laten groeien, is allerminst een makkelijke zaak. In 2009 haalde Bodukam, na vijf jaar werking, amper 50 woningen. In 2016 was dat aantal gegroeid tot 140. Op 7 jaar tijd steeg het aantal woningen dus met 90 eenheden, gemiddeld 12 per jaar. In 2016 had Bodukam 100 woningen op Mechels grondgebied. Vandaag start SVK Mechelen met 122 woningen. Op twee jaar tijd kwamen er in Mechelen dus 22 bij.

SVK Mechelen heeft de ambitie om het aanbod op drie jaar tijd met zeker 150 woningen uit te breiden. De gemiddelde jaarlijkse groei moet dus bijna vervijfvoudigen.

Alle hens aan dek, zou je dan denken. Maar dat bleek op de gemeenteraad van 27 februari allerminst het geval. Het stadsbestuur gaat namelijk onverminderd door met het verkopen van woningen die het in bezit heeft. Die woningen in beheer van SVK Mechelen geven, zit er duidelijk niet in. “Dat is niet onze taak”, zei burgemeester Somers. Eerste schepen Marc Hendrickx sloot zich daarbij aan met het argument dat verhuren via een SVK voor eigenaars toch ook nog kosten en verantwoordelijkheden met zich meebrengt.

Het stadsbestuur blijft hier ernstig in gebreke. Niet alleen laat het bewust de kans liggen om zelf actief het aanbod van het SVK te verhogen, het laat op die manier ook na om een positief voorbeeld te stellen voor Mechelse verhuurders.

(Foto Anna, Flickr)