Gemeenteraadsels

Kazerne Dossin en Brigitte Herremans

Op 12 december zou Midden-Oosten-experte Brigitte Herremans in Kazerne Dossin de prijs van “Ambassadeur van de Vrede” uitgereikt krijgen door Pax Christi. Op het allerlaatste moment werd Herremans de toegang tot het museum ontzegd. Haar komst zou binnen de Joodse gemeenschap voor al te veel commotie zorgen, zo verklaarde Kazerne Dossin. De PVDA diende hierover een schriftelijke vraag in.

Levenssfeer

Kijk, daar is het. Aan de overkant. Waar achter de ramen op de eerste verdieping licht brandt. Op de tweede verdieping is alles donker, beneden is het rolluik neergelaten. Geen bordje op de deur of de gevel, niets op de deurbel. Uit niets valt af te leiden dat in dit huis de winteropvang voor daklozen is ondergebracht.

Nieuwe huurprijzen sociale woningen

Vanaf dit jaar wordt de huurprijs van sociale woningen volgens een nieuwe formule berekend. De marktwaarde van de woning, een energiecorrectie en het inkomen van de bewoners zijn drie factoren die ervoor zorgen dat de meeste sociale huurders tegen een stijging van de huurprijs aankijken. We dienden hierover deze schriftelijke vragen in.

Waarom moeten de Talententickets verdwijnen?

Het stadsbestuur besliste eind vorig jaar om de Talententickets vanaf 2020 volledig af te schaffen. De tickets werden in 2014 ingevoerd. Elk jaar kreeg elk Mechels kind tussen 5 en 15 jaar Talententickets ter waarde van 50 euro. Daarmee kon het lidgeld of inschrijvingsgeld voor verenigingen, clubs of academie geheel of gedeeltelijk betaald worden. Op de gemeenteraad van 27 januari stelde Dirk Tuypens voor de tickets ook in de toekomst te behouden.