Culturele stad

Een stad zonder cultureel leven is ondenkbaar. Cultuur is in ons dagelijks leven altijd en overal aanwezig en speelt een onmisbare rol. Cultuur brengt mensen dichter bij elkaar, draagt bij tot onze menselijke ontwikkeling en versterkt de solidaire samenleving. Cultuur is bij uitstek een zaak van mensen. Als cultuurstad moet Mechelen dan ook een beleid ontwikkelen dat vertrekt van mensen. In Mechelen moet een rijk en gevarieerd cultuuraanbod ontwikkeld worden, dat voor iedereen toegankelijk is en prikkelt om eraan deel te nemen. Doel moet zijn om elke Mechelaar actief bij het Mechelse cultuurverhaal te betrekken.

Wat wij willen

Een. Cultuur is vrij, autonoom en democratisch

• De uitstraling van de stad verhogen, het toerisme stimuleren of de lokale economie versterken zijn geen prioritaire doelstellingen van het cultuurbeleid.
  • Het Mechels cultuurbeleid streeft ernaar elke ongelijkheid in cultuur weg te werken.
  • Het beleid garandeert de volledige vrijheid en autonomie van alle cultuurmakers.

Meer achtergrondinformatie

Twee. Cultuur op maat voor iedereen

• Er komt een uitgebreid onderzoek naar de culturele noden van de Mechelaars, met speciale aandacht voor specifieke groepen.
  • We investeren meer in een laagdrempelig en betaalbaar cultureel aanbod.
  • De programmatie in de Mechelse cultuurhuizen richt zich tot alle lagen van de bevolking. We werven programmatoren aan met diverse achtergronden.
  • Er komt een artistiek adviescomité dat bestaat uit cultuurkenners van de verschillende cultuurgemeenschappen.
  • Cultuurprojecten die de superdiversiteit en meertaligheid van de stad weerspiegelen, worden aangemoedigd en ondersteund.
  • De Mechelse musea worden gratis toegankelijk voor alle Mechelaars.
  • De stad ontwikkelt een breed cultuuraanbod voor de scholen en stimuleert cultuureducatie.
  • Er wordt geïnvesteerd in een gratis aanbod van diverse cultuurevenementen: populaire muziek, klassieke muziek, literatuur, poëzie, beeldende kunst, dans …
  • De Uit-pas wordt automatisch toegekend aan alle rechthebbenden.
  • We investeren meer in gemeenschapsvormende cultuurprojecten.
  • We organiseren meer aanbod overdag, om zo de toegankelijkheid voor onder meer ouderen te vergroten.

Meer achtergrondinformatie

Drie. Investeren in kwaliteitsvolle infrastructuur en het nodige personeel

• Elke wijk en deelgemeente krijgt een volwaardig cultuurhuis, mARTa kan daarbij als voorbeeld dienen.
  • Het cultuuraanbod wordt meer gedecentraliseerd, zodat in elke wijk en deelgemeente cultuurbeleving dicht bij huis mogelijk is.
  • Het stedelijk patrimonium wordt breder opengesteld voor kunstenaars en cultuurverenigingen.
  • We bieden voldoende ruimte aan actuele kunst.
  • We ontwikkelen een Mechelse uitleendienst, waar het werk van Mechelse beeldende kunstenaars ontleend kan worden.
  • Het cultuurhistorisch patrimonium blijft in publiek beheer en wordt voorbehouden voor publieke bestemmingen.
  • Er wordt gezorgd voor voldoende personeel om alle culturele voorzieningen optimaal te kunnen laten werken.
  • De openingsuren van het Predikheren worden uitgebreid.
  • Alle culturele infrastructuur wordt optimaal toegankelijk gemaakt voor iedereen.

Meer achtergrondinformatie

Vier. We waarderen Mechelse kunstenaars en (socio-)culturele verenigingen ten volle

• De amateurkunsten worden ten volle ondersteund.
  • Het sociaal-artistiek werk wordt structureel uitgebouwd.
  • Er komt een netwerk van Mechelse kunstenaars voor overleg, uitwisseling en samenwerking.
  • Mechelse kunstenaars worden actief betrokken bij de creatieve en sociale ontwikkeling van wijken en buurten.
  • Het cultuurbeleid krijgt vorm in samenspraak met Mechelse culturele verenigingen, kunstenaars en publiek.
  • Er komt een Mechels cultuurloket dat de dienstverlening aan culturele organisaties centraliseert.
  • De Mechelse cultuurraad wordt als adviesorgaan ten volle gewaardeerd.
  • RADAR wordt verder ondersteund, de beschikbaarheid van de ruimtes voor cultuurmakers binnen RADAR wordt gegarandeerd.
  • We ontwikkelen opnieuw een gemeenschappelijke atelierwerking (zoals Artenova en Brandwerk) en verankeren die op een vaste locatie.
  • Mechelse kunstenaars krijgen voldoende podium- en expositiekansen.
  • De continuïteit van de Mechelse stadsartiest wordt gegarandeerd.
  • De vele vrijwilligers die in het culturele leven actief zijn, worden voldoende ondersteund en gewaardeerd.