Democratische stad

In Mechelen leven we vandaag met ruim 89.000 mensen samen. De stad blijft groeien. Het stadsbestuur droomt van een stad met 120.000 inwoners. Hoe Mechelen er in de toekomst uit zal zien, is niet alleen de zaak van burgemeester en schepenen, maar van ons allemaal. De tijd dat participatie en inspraak beperkt waren tot bolletjes kleuren in het stemhokje, is definitief voorbij. Hoe meer Mechelaars bij het beleid van onze stad betrokken worden, hoe groter de collectieve kennis, ervaring, capaciteit en draagkracht. Inspraak en participatie verbeteren het samenleven. Ze zijn essentieel, want iedereen moet meetellen. Mensen uit alle lagen van de bevolking - ook wie in de samenleving doorgaans onzichtbaar blijft - moeten opgezocht, geïnformeerd en betrokken worden.

Wat wij willen

Een. Geen nieuwe projecten zonder echte inspraak

• Bij grote en ingrijpende projecten worden de Mechelaars van bij het begin meegenomen in ernstige inspraaktrajecten.
  • Inspraak en participatie kunnen niet zonder informatie en overleg. Overleg vraagt openheid en soepelheid van het beleid en van de administratie.
  • Buurt- en informatievergaderingen zijn niet bedoeld om genomen beslissingen mee te delen, maar om daadwerkelijk te overleggen.
  • Met de technologische middelen van vandaag kan de stad via online platformen gemakkelijk en objectief allerlei bevragingen, peilingen en stemmingen organiseren.
  • De stad heeft openbare ontmoetingsruimtes nodig, gericht op informatie, uitwisseling, inspraak en participatie. Dat kunnen vaste ontmoetingsruimtes zijn of pop-ups in functie van bepaalde projecten.
  • Bij openbare onderzoeken zorgt de stad voor actieve communicatie.
  • Het Mechels burgerpanel wordt tot een volwaardig deliberatief project gemaakt.

Meer achtergrondinformatie

Twee. Informatie over het reilen en zeilen van de stad voor iedereen toegankelijk maken

• Inspraak en participatie beginnen met informatie. De toegang tot informatie over het reilen en zeilen van de stad moet voor alle inwoners gegarandeerd worden.
  • Open source online platformen van de stad kunnen alle info groeperen. Deze platformen moeten in handen van de gemeenschap zijn en blijven.
  • We voorzien gratis wifi in de hele stad. Er moeten openbare plaatsen zijn waar je gratis en onbeperkt online kan gaan.
  • Een deur-aan-deur infoblad en specifieke informatiedragers zijn nodig om alle inwoners van Mechelen, jong en oud, Maneblusser en nieuwkomer, te bereiken.
  • Het stadsmagazine De Nieuwe Maan mag geen reclamefolder voor het bestuur zijn, maar moet Mechelaars objectief informeren.
  • Subsidies voor lokale journalistiek moeten overwogen worden.

Drie. Een sterk middenveld

• Een stad op mensenmaat bouwen we op van onderuit, met alle inwoners, met mensen die zich inzetten, samenwerken, participeren en als het moet ook actie voeren.
  • De stedelijke overheid moet het middenveld ondersteunen. Een sterk ontwikkeld middenveld doet de democratie opleven. Wij pleiten in dat verband voor het versterken van de thematische adviesraden en voor een goede organisatie van de algemene bewonersvergaderingen.
  • We ontwikkelen opnieuw sterke wijkraden en buurtcomités.
  • Adviesraden krijgen de nodige ondersteuning om hun werking opener te maken en een bredere betrokkenheid te realiseren.
  • Het middenveld moet alle ruimte en vrijheid krijgen om opnieuw een politiserende rol te spelen.
  • De stad ontwikkelt een stedelijk labo voor burgerinitiatieven en creëert ruimte voor lokale commons.
  • Participatieve initiatieven mogen niet leiden tot nieuwe vormen van uitsluiting. De stad moet er uitdrukkelijk over waken dat niet alleen mensen uit de makkelijkst te mobiliseren bevolkingsgroepen aan deze initiatieven deelnemen.
  • Het recht van burgers om publiekelijk actie te voeren, mag op geen enkele manier ingeperkt worden.
  • Actiegroepen worden ernstig genomen, er wordt op een constructieve manier met hen overlegd.

Meer achtergrondinformatie

Vier. Openbaarheid van bestuur en de gemeenteraad als democratisch orgaan

• Er moet volledige openbaarheid van bestuur komen.
  • De begroting van de stad wordt op een eenvoudige en overzichtelijke manier online gezet, naar het voorbeeld van www.jegemeentetelt.be.
  • De rol van de gemeenteraad moet geherwaardeerd worden.
  • De gemeenteraad moet openstaan voor vragen en adviezen uit andere raden. Die moeten daar ook toe uitgenodigd worden.
  • De procedure voor burgers om voorstellen en vragen op de agenda van de gemeenteraad te zetten, werd op vraag van de PVDA een stuk eenvoudiger gemaakt. Maar het kan nog beter. Mechelaars moeten over deze mogelijkheid goed geïnformeerd worden.
  • Het stadhuis wordt omgevormd tot een burgerhuis.
  • Op de gemeenteraad worden eerst de agendapunten afgehandeld die voor burgers het grootste belang hebben, zodat het bijwonen van de raadszittingen aantrekkelijker wordt.