Diverse, inclusieve en solidaire stad

Onze samenleving was nog nooit zo divers als vandaag. Ook in Mechelen is de diversiteit een vaststaand gegeven dat alleen maar zal toenemen. Samenleven in diversiteit is een onlosmakelijk deel van het leven in de 21ste eeuw. We willen van Mechelen een plek maken waar mensen met een migratieachtergrond evenredig en evenwaardig kunnen participeren in alle domeinen van de samenleving en het beleid, waar mensen erkend worden in hun meervoudige identiteit en geen plaats is voor racisme en discriminatie. In een inclusieve stad kan ook geen plek zijn voor discriminatie op basis van gender, seksuele geaardheid, geloof, leeftijd, alleenstaand zijn, werkloosheid of eender welke andere grond. In Mechelen is iedereen gelijk. Inclusie is een prioriteit in alle beleidsplannen en doorheen alle beleidsdomeinen. Mechelen moet ook een stad zijn met een open vizier naar de wereld. Internationale verbondenheid en solidariteit moeten hoog in het vaandel staan en concreet vorm krijgen in een sterk mondiaal beleid..

Wat wij willen

Een. Werken aan een superdivers Mechelen

• De superdiverse samenleving is een realiteit waar we op een positieve en verbindende manier mee omgaan.
  • We zetten in op een sterk sociaal beleid dat iedereen daadwerkelijk gelijke rechten en kansen biedt.
  • We tolereren geen enkele vorm van racisme of discriminatie op basis van afkomst, huidskleur, religie of culturele achtergrond.
  • We werken samen met en ondersteunen scholen, verenigingen en middenveld om de superdiverse stad tot een positief verhaal te maken.
  • We werken actief aan een positieve beeldvorming rond superdiversiteit.
  • In alle beleidsdomeinen – werk, onderwijs, cultuur, wonen, sport, lokaal beleid, … – gaat extra aandacht naar participatie en vertegenwoordiging van mensen met een migratieachtergrond.

Twee. Werken aan een inclusief Mechelen

• We tolereren geen enkele vorm van discriminatie of uitsluiting op grond van leeftijd, gezondheid, beperking, financiële situatie, armoede, gezinssamenstelling, ...
  • Openbare diensten zijn voor iedereen toegankelijk, met bijzondere aandacht voor kwetsbare groepen.
  • Bij de ontwikkeling van publieke infrastructuur is integrale toegankelijkheid een voorwaarde.
  • Digitale dienstverlening moet voor iedereen makkelijk beschikbaar zijn, we zetten sterker in op het dichten van de digitale kloof.
  • We betrekken alle burgers bij politieke beslissingen, met bijzondere aandacht voor specifieke groepen (mensen met een beperking, ouderen, mensen van buitenlandse afkomst, enz.).

Meer achtergrondinformatie

Mechelen in de wereld, de wereld in Mechelen

• Duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties staan voorop in alle beleidsdomeinen.
  • We investeren in mensen en middelen om een mondiaal beleid uit te werken.
  • Het mondiaal beleid wordt actief in de kijker gezet.
  • Mechelen vervult een voorbeeldrol inzake internationale solidariteit.
  • Mechelen biedt voldoende kwaliteitsvolle opvang voor vluchtelingen.