Gezonde stad

Gezondheid is een kostbaar goed. De coronapandemie heeft ons heel duidelijk gemaakt hoe belangrijk een sterke gezondheidszorg wel niet is. Tegelijk heeft die pandemie ook laten zien hoezeer onze gezondheidszorg onder druk staat. Investeren in onze gezondheidszorg is een must.Iedereen die ziek wordt, wil kunnen vertrouwen op een goede gezondheidszorg. We moeten de ambitie hebben om niet alleen zieken te genezen en te verzorgen, maar om iedereen zo gezond mogelijk te houden. Daarom moet een preventieve, toegankelijke en kwaliteitsvolle zorg altijd en overal prioriteit zijn. De PVDA wil een sociale gezondheidszorg, met de eerste lijn als basis. Het is daar dat we gezondheidsproblemen het vroegst en het meest efficiënt kunnen aanpakken.

Wat wij willen

Een. Voorkomen is beter dan genezen

• We ontwikkelen een Mechels preventiehuis.
  • Bij de ontwikkeling van buurten en nieuwe stadswijken zijn gezondheidsvoorzieningen altijd een prioriteit.
  • We zetten in op preventief en sensibiliserend werk rond ongezonde en verslavende producten.
  • We promoten gezonde voeding en voldoende beweging. Scholen bieden gratis gezonde maaltijden en fruit aan.
  • Sociaal beleid rond wonen, leefomgeving, sport, onderwijs, mobiliteit, gelijkheid, … is essentieel voor een preventief gezondheidsbeleid.

Meer achtergrondinformatie

Twee. Zonder geld naar huisarts, tandarts en kinesist

• We ontwikkelen meer wijkgezondheidscentra, naar het voorbeeld van de groepspraktijken van Geneeskunde voor het Volk. Ze werken met een forfaitair systeem, waardoor patiënten er gratis terecht kunnen voor uiteenlopende behandelingen.

Meer achtergrondinformatie

Drie. Meer aandacht voor geestelijke gezondheid

• We zetten in op een sterke eerstelijnspsychologie.
  • We geven de geestelijke gezondheidszorg een plek dicht bij de mensen: scholen, jeugdwerk, dienstencentra, …
  • We versterken het Centrum voor Geestelijke Gezondheidszorg (CGG).