Mobiele stad

In een snel groeiende stad is mobiliteit ongetwijfeld een van de grootste uitdagingen. Hoe zorgen we ervoor dat iedereen zich makkelijk, comfortabel en betaalbaar kan verplaatsen? Hoe moet het verkeer naar en van de stad georganiseerd worden? En hoe brengen we dat allemaal in overeenstemming met de noodzakelijke zorg voor veiligheid, leefbaarheid, milieu en klimaat? De PVDA wil in Mechelen een ambitieus en sociaal mobiliteitsbeleid zien. We willen een beleid met een heldere toekomstvisie, dat via inspraak en participatie steunt op een breed draagvlak.

Wat wij willen

Een. Een performant openbaar vervoer

• We dringen aan op investeringen in De Lijn om de kwaliteit en de dienstverlening te versterken.
  • We verzetten ons tegen het verdwijnen van bushaltes.
  • De centrumpendel moet een hogere frequentie krijgen en betrouwbaar rijden.
  • De herstel- en onderhoudsdienst van De Lijn in Mechelen moet behouden blijven.
  • We voorzien hogere en bredere financiële tussenkomsten voor gebruikers van het openbaar busvervoer.
  • In samenspraak met De Lijn breiden we het gratis probeerpakket van De Lijn uit naar alle Mechelaars.
  • De Lijn blijft de bevoorrechte partner in de ontwikkeling van het stedelijk en regionaal openbaar vervoer.
  • De stad moet instaan voor degelijk en efficiënt vervoer op maat.
  • Op lange termijn streven we naar gratis openbaar vervoer in de stad.
  • We dringen aan op het behoud van de loketten in de Mechelse treinstations.

Twee. Stappen, fietsen en delen

• We zorgen in alle wijken en dorpen voor nabijgelegen voorzieningen die makkelijk bereikbaar zijn met de fiets, te voet of met het openbaar vervoer.
  • Woonstraten worden ingericht op maat van voetgangers en fietsers.
  • We blijven investeren in kwaliteitsvolle voet- en fietspaden.
  • Fietspaden moeten geschikt zijn voor alle types: standaard fiets, fietskarren, bakfietsen, koeriers, elektrische en mindervalide fietsen. Voet- en fietspaden moeten obstakelvrij zijn en hebben duidelijke en veilige oversteekplaatsen.
  • We breiden de Mechelse fietsschool uit met meer locaties en instructeurs.
  • Bij de aanleg van voetpaden wordt rekening gehouden met het comfort van wie gebruikmaakt van een rollator, scootmobiel, rolstoel of kinderwagen.
  • In de hele stad komen comfortabele boven- en ondergrondse fietsenstallingen nabij winkels, diensten, culturele en recreatieve hotspots, woonkernen, ...
  • We creëren bewaakte fietsenparkings en voeren een actief beleid tegen fietsdiefstallen.
  • Er wordt extra ingezet op fietsveiligheid daar waar kinderen en jongeren vaak vertoeven: scholen, sportterreinen, bioscoop, speelpleinen, jeugdhuizen, ...
  • Straten rond scholen worden autovrij gemaakt.
  • Deelfietsen en -auto’s moeten overal, ook in sociale woonwijken, voor iedereen beschikbaar en betaalbaar zijn.

Drie. Gemotoriseerd verkeer

• Het inzetten op de mobiliteit van de toekomst – openbaar vervoer, fiets, deelmobiliteit, … – mag niet leiden tot een “oorlog” tussen autogebruikers en fietsers. Het beleid speelt hier een belangrijke rol.
  • Er wordt volop geïnvesteerd in gratis rand- en buurtparkings, van waaruit het centrum en de verschillende stadswijken op een aantrekkelijke en makkelijke manier bereikbaar zijn: te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer.
  • Private parkeerterreinen, bijvoorbeeld van supermarkten, worden opengesteld voor buurtbewoners.
  • Vrachtverkeer wordt in de stad zoveel mogelijk vermeden.
  • Autoverkeer wordt in schoolomgevingen en op alle plaatsen waar veel activiteiten zijn zoveel mogelijk geweerd.
  • Het gebruik van deelmobiliteit wordt uitgebreid en voor iedereen betaalbaar gemaakt.
  • Het vervoer voor mensen met een beperkte mobiliteit – Minder Mobielen Centrale, Dienst Aangepast vervoer, Collectief vervoer naar woonzorgcentra en dienstencentra – wordt gratis gemaakt.
  • De leesbaarheid van alle verkeerssituaties wordt verbeterd, zodat boetes zoveel mogelijk vermeden kunnen worden.
  • Het handhavingsbeleid mag niet in functie staan van de stadskas.
  • De inkomsten van verkeersboetes komen integraal terecht in een fonds voor verkeersveiligheid. Ze worden op een transparante manier ingezet voor het verbeteren van verkeersveiligheid.
  • De verkeersproblematiek in Battel wordt daadwerkelijk aangepakt.
  • We creëren geen automagneten meer zoals Malinas of Plopsaqua.

Meer achtergrondinformatie

Vier. We betrekken iedereen bij het mobiliteitsbeleid

• De definitieve heraanleg van de Vesten moet het resultaat zijn van een ernstig inspraak- en participatietraject.
  • Alle ingrepen inzake mobiliteit moeten voorafgegaan worden door inspraak en participatie.
  • Bij de ontwikkeling van het mobiliteitsbeleid wordt een beroep gedaan op de expertise van onder meer de Fietsersbond, TreinTramBus en Mechelen Mobiel voor Iedereen.
  • Bedrijven die in Mechelen gevestigd zijn en dankbaar gebruikmaken van de weginfrastructuur, moeten ook bijdragen tot het onderhoud ervan.
  • Er wordt geen geld verspild aan nutteloze promotiecampagnes zoals de “Indianenverhalen” en de stellingconstructies op de Vesten, beide ter promotie van De Nieuwe Vesten.