Onderwijzende stad

Het hoeft geen betoog dat scholen een cruciale rol spelen in onze samenleving. De school is de plek waar jonge mensen gevormd worden tot de burgers van morgen. Scholen moeten dan ook democratische instellingen zijn, verankerd in de brede samenleving, waar jongeren alle mogelijkheden krijgen om zich optimaal te ontwikkelen. Het Vlaams onderwijsbeleid biedt die mogelijkheden vandaag helaas niet voor iedereen. Het heeft te lijden onder de aanhoudende besparingsdrift van de regering. Er is een capaciteitstekort, het lerarentekort raakt niet opgelost, scholen kampen met een tekort aan middelen, … Mechelen biedt geen stedelijk onderwijs aan, maar heeft wel een flankerend onderwijsbeleid. Binnen dat beleid kan de stad een verschil maken en ervoor zorgen dat de onderwijskansen van alle jongeren uit Mechelen en omgeving ten volle gegarandeerd worden.

Wat wij willen

EEN. Overleg en communicatie

• In overleg met het onderwijsveld worden de prioriteiten van het flankerend onderwijsbeleid bepaald en vertaald in meetbare doelstellingen en acties.
  • De structuur en werking van het OOM (Onderwijs Overleg Mechelen) blijft behouden.
  • We informeren de Mechelaars blijvend over het inschrijvingsrecht en de inschrijvings- en aanmeldingsprocedures.
  • We wenden alle communicatiemiddelen aan om alle onderwijsaanbieders en opleidingsvormen op een evenwaardige manier bekend te maken.
  • In de context van het lerarentekort promoten we de lerarenopleiding en het lerarenberoep.
  • We onderzoeken of Mechelen kan opgenomen worden in het UNESCO-netwerk van Lerende Steden.

Meer achtergrondinformatie

Twee. Moderne, duurzame en veilige scholen

• We stimuleren en ondersteunen de verduurzaming van schoolgebouwen en schoolterreinen.
  • We ondersteunen het onderwijsveld in het optrekken van de capaciteit, dit met het oog op de toekomstige bevolkingstoename.
  • We bieden ondersteuning aan de scholen wanneer zich in bepaalde opleidingen een (onverwachte) capaciteitsdruk voordoet.
  • We investeren in extra capaciteit voor het deeltijds kunstonderwijs.
  • We betrekken scholen bij de ontwikkeling van de schoolomgeving.
  • We werken aan een veilige en leefbare schoolomgeving (verkeer, overlast, ...)
  • Scholen moeten goed bereikbaar zijn met het openbaar vervoer.
  • We ondersteunen het lesgeven op niet-schoolse locaties (parken, winkelcentra, leegstaande panden…)
  • Het centrale aanmeldsysteem wordt financieel ondersteund.
  • We stimuleren blijvend het concept “Brede School”.

Meer achtergrondinformatie

Drie. Betaalbaar en toegankelijk onderwijs voor iedereen

• Gezinnen die het moeilijk hebben om de schoolrekeningen te betalen, worden ondersteund.
  • We ondersteunen alle welzijnsinitiatieven die ondersteuning bieden aan mensen die vanwege psychosociale en/of precaire thuissituaties moeilijk tot leren komen.
  • Via een intensievere samenwerking tussen scholen, stad, Sociaal Huis en het Huis van het Kind versterken we de hulp aan leerlingen en studenten in precaire omstandigheden.
  • We ontwikkelen en ondersteunen initiatieven die leraren versterken in het omgaan met kwetsbare mensen.
  • We bieden financiële en infrastructurele ondersteuning om de capaciteit voor kwetsbare groepen te verhogen.
  • We organiseren een inschrijvingsbeleid dat elk kind een plaats garandeert in een gemakkelijk toegankelijke, sociaal gemengde school.
  • We bieden ondersteuning bij aanmelding voor mensen die digitaal minder sterk staan.
  • We zorgen voor gezonde voeding op school.
  • De huidige betoelaging voor buitenschoolse opvang (200.000 euro) wordt minstens tot het vroegere niveau (400.000 euro) opgetrokken.
  • We hebben bijzondere aandacht voor de noden van het buitengewoon onderwijs.

Vier. Taal en diversiteit

• We zorgen ervoor dat alle Mechelse scholen de diversiteit weerspiegelen.
  • We ontwikkelen en ondersteunen initiatieven om leerkrachten te versterken in het omgaan met superdiversiteit.
  • We sporen de scholen aan om geen hoofddoekverbod te handhaven, noch voor leerlingen nog voor leerkrachten.
  • We nemen taalondersteunende initiatieven om de onderwijskansen van anderstalige leerlingen en studenten te versterken.
  • We zetten verder in op de Zomerscholen, met een focus op taalverwerving.

Vijf. Sport en cultuur

• Scholen moeten voldoende zwemles kunnen aanbieden.
  • De stedelijke sportinfrastructuur en de beschikbaarheid ervan voor de scholen wordt uitgebreid.
  • Musea en expo’s zijn gratis toegankelijk voor scholen.
  • Scholen kunnen gratis gebruik maken van culturele infrastructuur.
  • De huur van feestmateriaal wordt voor scholen goedkoper.
  • In samenspraak met het volwassenenonderwijs ontwikkelen we een cultuuraanbod voor studenten met profiel NT2/Alfa.

Zes. Ondersteun de studenten

• We stimuleren hogescholen om collectieve studiesessies te organiseren met gratis professionele studiebegeleiding.
  • De stad creëert een extern, onafhankelijk en centraal meldpunt voor grensoverschrijdend gedrag in het hoger onderwijs.
  • De stad creëert een Paars Punt tegen seksueel geweld in elke studentenbuurt en op elke campus.
  • We zorgen voor betaalbare studentenkamers.