Regenboogstad

Gelijkheid, respect, en solidariteit zijn kernwaarden voor PVDA Mechelen. Niemand mag slachtoffer zijn van discriminatie of geweld. Van waar je ook komt, van wie je ook houdt of wie je ook bent, je bent welkom in de diverse samenleving die onze stad zo rijk maakt. De strijd van de LGBTI+ beweging (lesbische, gay/homoseksuele, biseksuele, transgender en intersekse personen) heeft al voor veel vooruitgang gezorgd. Maar discriminatie komt nog steeds voor in allerlei vormen. Verworven rechten liggen opnieuw onder vuur, vooral uit (extreem-)rechtse hoek. Wij verzetten ons tegen elke tactiek van verdeel-en-heers en kiezen voor eenheid. Mechelen kent verschillende organisaties voor LGBTI+-personen, die al jaren opkomen voor gelijke rechten en algemene aanvaarding. Door deze organisaties te ondersteunen in hun samenwerking met alle actoren in de samenleving – scholen, stadsdiensten, andere sociaal-culturele organisaties... – werken we aan een stad met plaats voor alle kleuren van de regenboog.

Wat wij willen

Eén. Discriminatie wegwerken en inclusiviteit bevorderen

• We werken met praktijktesten om discriminatie op de arbeidsmarkt of woningmarkt op te sporen.
  • We geven administratief personeel opleiding voor een optimale en respectvolle omgang met LGBTI+ personen conform de geldende wetten.
  • We maken sneltesten en preventieve geneesmiddelen tegen HIV zoals PrEP gratis voor iedereen.
  • We zorgen ervoor dat onze Mechelse woonzorgcentra actief werken rond LGBTI+ inclusie, zodat iedereen zich thuis voelt.

Twee. Een sterk Mechels middenveld als basis voor emancipatie

• We verhogen de structurele steun aan de verschillende Mechelse LGBTI+ verenigingen. Zo maken we langetermijnprojecten mogelijk die beter aansluiten bij de noden op het terrein.
  • We betrekken Mechelse LGBTI+ verenigingen bij beleidsbeslissingen die hen aanbelangen. Hun expertise is van onschatbare waarde.
  • We beschermen de onafhankelijkheid en kritische rol van het middenveld.

Meer achtergrondinformatie

Drie. Geweld en haat bestrijden en voorkomen

• We roepen geweld op straat, aanrandingen en pesterijen een halt toe.
  • We helpen slachtoffers van geweld, discriminatie en haatmisdrijven met waardige opvang en psychologische hulp. We verkleinen de drempel om klacht neer te leggen.
  • We besteden aandacht aan pesten op school en bieden vorming aan directies en leerkrachten.