Sportieve en recreatieve stad

Sport is een onmisbaar deel van ons leven. Sport emancipeert. Sport brengt mensen samen, helpt ons te ontspannen en verbetert onze lichamelijke en mentale gezondheid. Het is belangrijk om elke sport voor iedereen toegankelijk te maken. Sportfaciliteiten moeten worden beschouwd als basisvoorzieningen. In Mechelen willen we investeren in een sportbeleid dat voorzieningen toegankelijk maakt voor iedereen en teamspirit, betrokkenheid en solidariteit aanmoedigt.

Wat wij willen

Een. Investeren in sportinfrastructuur en sportverenigingen

• We zorgen voor een adequaat aanbod aan sportinfrastructuur dat beantwoordt aan de behoeften van alle sportclubs en individuele sporters.
  • De publieke toegankelijkheid van sportinfrastructuur, ook private en schoolinfrastructuur, wordt geoptimaliseerd.
  • De bereikbaarheid van sportinfrastructuur wordt verbeterd, er wordt overal voldoende parkeergelegenheid voorzien voor alle vervoersmiddelen.
  • Sportclubs en scholen krijgen ondersteuning voor de aanschaf van sportmateriaal.
  • Sportclubs krijgen de nodige ondersteuning om te vermijden dat ze ledenstops moeten invoeren.
  • We versterken de samenwerking tussen sportclubs, scholen, jeugdbewegingen, de sportraad, Team Sport, …
  • In de openbare ruimte voorzien we eenvoudige en uitnodigende toestellen die aanzetten tot bewegen en sporten.

Meer achtergrondinformatie

Twee. Zorgen voor meer publiek zwemwater

• We investeren in een publiek stedelijk zwembad.
  • We creëren meer zwemplekken in open lucht, die gratis toegankelijk zijn.
  • We garanderen dat scholen voldoende zwemlessen kunnen inplannen voor alle leerlingen.

Drie. Inclusief en divers

• We voeren opnieuw Talententickets in voor alle Mechelse kinderen.
  • De UiTPAS met kansentarief wordt verder uitgebreid, om ook zo het beoefenen van sport laagdrempelig te houden.
  • We verhogen de aandacht voor g-sport, culturele diversiteit en gendergelijkheid in het sportbeleid.
  • Jongeren krijgen een gratis sportpas.