Stad om te wonen

De Vlaamse overheid omschrijft voor het lokale bestuur een aantal duidelijke opdrachten met betrekking tot wonen: sociale woonprojecten stimuleren, de woningkwaliteit bewaken, woonbehoeftigen en alleenstaanden ondersteunen, leegstand en verwaarlozing bestrijden.Die opdrachten worden in Mechelen te beperkt gerealiseerd. We zien een woonbeleid dat te eenzijdig inzet op hoogwaardige, prestigieuze woongelegenheid. Ook in onze stad wordt onvoldoende antwoord geboden op de nijpende wooncrisis. Voor wie met een bescheiden budget moet rondkomen, is wonen in Mechelen onmogelijk geworden. Om het tij te keren, moet het woonbeleid drastisch van koers veranderen.

Meer achtergrondinformatie

Wat wij willen

Één. Een ambitieus beleid voor moderne sociale huisvesting

  • We streven naar een percentage van 20% sociale huurwoningen in Mechelen.
  • In nieuwe woonprojecten wordt 20% van de wooneenheden voor minstens 18 jaar ter beschikking gesteld van de sociale woningmaatschappij.
  • Bij het creëren van nieuwe sociale woningen wordt rekening gehouden met het profiel van de kandidaathuurders. Er moeten ook voldoende woningen beschikbaar zijn voor grote gezinnen.
  • De stad verkoopt niet langer woningen in haar bezit maar geeft ze in beheer van de sociale woningmaatschappij.
  • De stad bestemt gronden die ze in eigendom heeft of verwerft bij voorkeur voor sociale woningbouw.
  • Zolang er een tekort is aan sociale woningen, worden ze niet ingenomen door middenklasse-gezinnen in het kader van projecten als De Plaonmakers.
  • In de sociale huisvesting worden geen uithuiszettingen doorgevoerd.
  • De stad voert een beleid dat vooroordelen tegen sociale huisvesting ontkracht.
  • Door toepassing van het sociaal beheersrecht worden verwaarloosde en lang leegstaande woningen in beheer van de sociale woningmaatschappij gebracht.

Meer achtergrondinformatie

Twee. Inzetten op een ruime, kwalitatieve en betaalbare private huurmarkt

  • In afwachting van een Vlaams huurprijzenraster stelt de stad zelf een raster op dat de huurprijzen begrenst volgens objectieve criteria als woningkwaliteit en aantal kamers.
  • Elke huurwoning krijgt een kwaliteitslabel met een vermelding van de gebreken. Er wordt extra personeel ingezet om voldoende controles mogelijk te maken. Woningen die niet voldoen aan de vereiste normen, worden als ongeschikt of onbewoonbaar geregistreerd, bij de eigenaars worden hogere heffingen effectief geïnd.
  • De stad beheert een website met beschikbare huurwoningen en vermeldt voor elke woning het kwaliteitslabel en de prijs.
  • Huisjesmelkers worden streng en effectief aangepakt.
  • Discriminatie op de huurmarkt wordt met praktijktesten opgespoord en ook daadwerkelijk aangepakt.
  • Bij onbewoonbaarverklaring op de private huurmarkt, verplicht de stad zich ertoe de betrokken mensen binnen een redelijke termijn een andere woning aan te bieden.
  • De stad gaat actief op zoek naar projectontwikkelaars die woningen willen bouwen voor de huurmarkt.
  • We aanvaarden geen leegstand. We verhogen het bedrag dat leegstand bestraft en verminderen de mogelijkheden om daaraan te ontsnappen.
  • We voeren een Mechelse huurpremie in.
  • We starten een Mechelse Community Land Trust.
  • We schaffen de onzinnige belasting op kamerwoningen (ingevoerd in 2019) af.

Meer achtergrondinformatie

Drie. Een actieve stedelijke vastgoedpolitiek

  • Stadsgronden en stadsgebouwen worden niet langer verkocht
  • Concessies aan projectontwikkelaars worden alleen vergund via erfpacht. Zo blijven de gronden in publiek bezit
  • We richten een stedelijke wooncoöperatie op die instaat voor bouw, renovatie en isolatie van woningen.
  • Bij nieuwbouwprojecten van de stedelijke wooncoöperatie voorzien we twee derde betaalbare woningen en een derde sociale woningen, naar het Weense SMART-model (zie achtergrondinformatie).
  • De stad verwerft zelf woningen en brengt ze aan een redelijke prijs op de huurmarkt. Zo wordt ze op die huurmarkt een belangrijke speler.

Meer achtergrondinformatie