"De PVDA is een straf team"

De doorbraak van de PVDA in Mechelen is een feit. Op 14 oktober haalden we onze eerste zetel binnen. Lees hier de toespraak van lijsttrekker Dirk Tuypens.

Beste vrienden, kameraden,

Onze doorbraak in Mechelen is een feit, we zitten in de gemeenteraad.

We hebben dus vandaag alle reden om blij en tevreden te zijn. Maar niet alleen dat, we mogen vandaag ook trots zijn. Trots op wat we SAMEN hebben bereikt. En ik wil dat woord SAMEN heel sterk benadrukken. Want dit is niet het resultaat van een paar individuen, maar van een heel team, een erg straf team.

Vanochtend vroeg de lokale journalist van Gazet Van Antwerpen of ik voor mezelf ging stemmen. Ik zeg: Natuurlijk ga ik dat doen. Maar ik ga ook alle andere kandidaten op onze lijsten een bolletje geven. Omdat we bij de PVDA als team naar de verkiezingen gaan. Het gaat bij ons niet om individuen, maar om de partij, ons verhaal, over wat wij in deze stad willen bereiken. Ik geef alle kandidaten een bolletje, omdat ze dat allemaal verdienen.

Zo’n bolletje dat is niet alleen maar een stem. Het is ook een applaus, een erkenning voor wat je gedaan hebt. Ons team is natuurlijk nog veel breder dan alleen de mensen die op de lijsten staan. Daarnaast zijn er nog zoveel andere mensen die op een of andere manier meegewerkt hebben aan het succes van vandaag. Door een affiche voor het raam te hangen, door te bussen, door mee op wijktocht te gaan of naar de markt, door vrienden en kennissen te overtuigen om voor ons te stemmen, ... In het stemhokje vanochtend heb ik al die mensen geen bolletje kunnen geven. Maar dat wil ik hier vanavond wel heel uitdrukkelijk doen. Voor jullie allemaal: een welgemeend bolletje, een dikke merci en een warm applaus.

De doorbraak die we hier vandaag gemaakt hebben, komt niet zomaar uit de lucht gevallen. Daar zijn goede redenen voor.

Onze doorbraak is om te beginnen het gevolg van de politiek die in deze stad al achttien jaar lang wordt gevoerd. Een politiek die eenzijdig inzet op het prestige van de stad, op de binnen- en buitenlandse uitstraling, op het uiterlijk vertoon. Een politiek die vergeet dat hier in Mechelen mensen wonen, gewone mensen.

Heel veel van die mensen herkennen zich totaal niet in het grote hoera-verhaal van Bart Somers en zijn collega’s. Ze voelen aan dat zij in dat sprookjesachtig verhaal geen plaats hebben. De gewone Mechelaars leven immers in de werkelijkheid. Ze weten wat ze elke maand moeten betalen voor hun huis of appartement, ze weten hoe lang ze op een wachtlijst moeten staan voor een sociale woning, ze weten hoe moeilijk het is om een job te vinden met een serieus contract en een serieus loon, ze weten hoeveel schoolgaande kinderen kosten, hoe zwaar de rekeningen voor medische zorgen zijn, ze weten wat een rusthuis kost, hoeveel gas en elektriciteit kosten, ze weten hoe er voortdurend aan hun pensioen wordt geknabbeld, ... Het zijn allemaal mensen die dag in dag uit de asociale maatregelen van onze regeringen ondergaan, maatregelen die hen het leven moeilijk maken.

Gewone mensen weten dat het leven geen sprookje is, ook niet in Mechelen. Daarom zoeken ze een alternatief. Een alternatief dat ze vinden bij de PVDA. Wij hebben deze campagne gezegd: SCHUD ZE WAKKER! Omdat dat nodig is. De politiek in deze stad heeft meer dan genoeg geïnvesteerd in het uiterlijk van de stad. Alle binnen- en buitenlandse mensen die Mechelen bezoeken, zijn heel tevreden, ze vinden Mechelen allemaal very charming, nice en beautiful. Onze toeristische folder ziet er prima uit. Nu is het tijd dat er geïnvesteerd wordt in de sociale noden van de mensen die hier leven. Nu moet er op tafel geklopt worden voor een échte strijd tegen armoede, voor écht betaalbaar wonen, voor laagdrempelige gezondheidszorg, voor échte inspraak, voor meer en beter openbaar vervoer, ... Dat is waarom mensen vandaag gekozen hebben voor de PVDA, dat is ook wat wij hier in de gemeenteraad gaan doen.

Een tweede reden waarom wij hier vandaag doorbreken, ligt in de aard van onze partij. Precies tien jaar geleden heeft de PVDA zichzelf opnieuw uitgevonden. Ze heeft toen beslist om een nieuwe koers te varen en een consequent linkse partij van de 21ste eeuw te worden. Aan die weg is al tien jaar lang hard gewerkt, en met succes. De PVDA is een politieke speler geworden waar niemand nog omheen kan fietsen.

Peter Mertens zei het tijdens deze campagne nog op de VRT: de PVDA groeit langzaam maar zeker. In 2012 kwam er een doorbraak op lokaal niveau, onder meer in Antwerpen. Twee jaar later kregen we onze eerste vertegenwoordigers in de parlementen. Vandaag stoten we verder door op het lokale niveau, ook hier in Mechelen. Onze plek in de gemeenteraad in Mechelen is heel belangrijk, maar het is niet een doel op zich. Het is een belangrijke stap in het grote groeiverhaal van de partij. En de volgende stap komt nu al in zicht. In mei volgend jaar wacht de volgende uitdaging. Dan willen we onze positie in de parlementen versterken. Ook vanuit Vlaanderen. Volgend jaar gaat ook Peter Mertens eindelijk naar het parlement.

Elke overwinning is een stap op weg naar wat we uiteindelijk met de partij willen bereiken: een andere samenleving. Een rechtvaardige samenleving, waarin de vervloekte ongelijkheid geen plaats meer heeft.

Een laatste reden voor onze doorbraak vandaag ligt in de manier waarop wij aan politiek doen. Een plek in de gemeenteraad is voor ons heel belangrijk, maar onze politieke praktijk is niet alleen daar op gericht. Als we vandaag doorbreken, dan is dat ook omdat we ons in de voorbije zes jaar op de kaart gezet hebben als de meest actieve oppositiepartij van Mechelen. Dus ook buiten de gemeenteraad ligt voor ons een groot actieterrein. Dat moet zo blijven. De politiek speelt zich niet alleen af in de raadzaal. De politiek hoort thuis op straat, in de wijken en dorpen. Zo willen wij aan politiek doen, zo hebben we dat altijd gedaan en zo zullen we dat ook blijven doen.

Er liggen grote uitdagingen voor ons. We gaan die graag en met veel enthousiasme tegemoet. Altijd SAMEN, als team. Ik hoop van harte dat jullie er allemaal bij blijven. Omdat we jullie nodig hebben.

Bedankt en proficiat!