Algemene staking 9 november 2022

Blokkeer de prijzen, niet de lonen. Ook in Mechelen en Sint-Katelijne Waver stuurde de werkende klasse op woensdag 9 november een duidelijke boodschap. Wij eisen een blokkering van de energieprijzen en de vrijheid om te onderhandelen over loonsverhogingen. We luisterden naar mensen uit de transportsector, het onderwijs, de zorg, het spoor, nutsbedrijven, De Lijn, maatwerkbedrijven, ... Waarom deze actie?

• De voorbije maanden stapelden de grote bedrijven de recordwinsten op. Waarom zouden de werknemers in die sectoren hun deel van de koek niet mogen vragen?
  • Het zijn niet de lonen die de economie in gevaar brengen, maar wel Engie dat zijn zakken vult op de kap van gezinnen, zelfstandigen en kmo’s. In meerdere landen, zoals Frankrijk, werd de prijs van energie al geblokkeerd. Waar wacht de regering hier op om hetzelfde te doen?
  • De regering en het grootbedrijf zijn altijd gretig als het erop aankomt de lonen van de werkende klasse te blokkeren. Maar als ze Engie en co. moeten aanpakken, dan geven ze niet thuis. Tijd dat daar verandering in komt.

We zetten de strijd voort, te beginnen met onze eis aan minister Dermagne om het Koninklijk Besluit over de loonblokkering niet te ondertekenen.

Dirk Tuypens:

Alle morele vingertjes, beschuldigingen en verdachtmakingen ten spijt: ik heb alleen mensen gezien en gehoord met een groot hart voor hun job, hun sector, hun collega's en alle werkende mensen. Het is dat grote hart dat tot acties als die van vandaag leidt, dat en niets anders.

staking7

staking4