Alle Mechelaars straks in het Plopsabad?

Het hing al langer in de lucht, maar het stadsbestuur bevestigt nu dat het stedelijk zwembad aan de Geerdegemvaart over een paar jaar wellicht verdwijnt. De onderhoudskosten zouden op termijn te hoog oplopen. Het bestuur wil wel dat er een nieuw zwembad komt, maar kijkt daarvoor reikhalzend naar Plopsaqua, dat in Mechelen een subtropisch zwemparadijs zou ontwikkelen.

De deal met Studio 100 is - althans officieel - nog niet beklonken, maar lijkt nu toch dichterbij te komen. Of Mechelen beter wordt van een Plopsaqua laten we hier in het midden, maar het stedelijk zwembad vervangen door een waterpretpark is alleszins geen goed idee.

Een stedelijk zwembad en een commercieel waterpretpark hebben niet dezelfde doelstellingen. Het eerste biedt individuele burgers, scholen en sportclubs de gelegenheid om de zwemsport te beoefenen. Het heeft een ontegensprekelijke publieke functie. Het tweede is een plek vol attracties voor dolle waterpret en heeft uitgesproken commerciële doeleinden. In een waterpretpark zullen de sportieve doelstellingen onvermijdelijk verdrinken in het commerciële water.

Dat sport belangrijk is, hoeft geen betoog. Maar belangrijk is ook dat mensen aan sport kunnen doen in een rustige en neutrale omgeving, zonder opdringerige reclame en consumptiedwang. In de toekomst zullen de Mechelse gezinnen, scholen en sportclubs echter verplicht zijn zich onder te dompelen in de winkel van kabouter Plop, Bumba en K3.

In Plopsaqua Mechelen zouden voor inwoners van Mechelen aparte tarieven worden gehandhaafd. Niettemin wordt de deur opengezet voor tariefverhogingen, zoals dat bijvoorbeeld al gebeurde bij Plopsaqua in De Panne. Ook daar werd het stedelijk zwembad na de komst van Plopsaqua gesloten. De inwoners van De Panne genieten een apart tarief, maar dat ligt wel hoger dan bij het vroegere stedelijk zwembad. Een zwembeurt kost in Plopsaqua De Panne 5 euro, in het stedelijk zwembad van Mechelen 3 euro. Het is een illusie te denken dat zwemmen voor de Mechelaars niet duurder zal worden.

Mechelen ziet in het terrein achter Technopolis een geschikte locatie voor Plopsaqua. Die locatie is misschien gunstig voor bezoekers die van buiten Mechelen komen, maar voor inwoners van Mechelen is dat een heel ander verhaal. Een makkelijke en veilige bereikbaarheid is duidelijk geen prioritaire bekommernis.

Een lokaal bestuur heeft de plicht om in te staan voor de nodige sportaccommodatie, waaronder ook zwembaden. De stad Mechelen neemt die plicht niet bepaald ernstig. Eerst besliste het bestuur om het historisch waardevolle oude zwembad aan het Rode Kruisplein te laten verkommeren en het voor een habbekrats cadeau te doen aan een hotelketen. Vervolgens weigerde de stad om te voldoen aan de gemaakte afspraak om gedeeltelijk in te staan voor de exploitatiekosten van het provinciale zwembad aan de Nekker. Nu beslist Mechelen om het enig overgebleven stedelijk zwembad te vervangen door een commercieel pretpark. De waterminnende Mechelaar wacht een treurige toekomst.

De PVDA verdedigt de uitbouw van een ruim aanbod van kwalitatieve en publieke sportaccommodatie, betaalbaar en makkelijk toegankelijk voor alle Mechelaars. Publieke zwembaden zijn daarin onmisbaar.

Voor PVDA-Mechelen

Dirk Tuypens

(Foto Dirk, Chris en Insen, Flickr)