Artenova staat op straat

“Wat ik op de gemeenteraad van maart 2019 voorspelde, is vandaag helaas waarheid geworden: Artenova staat op straat”, zegt PVDA-gemeenteraadslid Dirk Tuypens. “Het voormalige bibliotheekgebouw in de Moensstraat, waar de artistieke werkplaats de voorbije twee jaar gehuisvest was, is ontruimd en er is geen nieuwe locatie beschikbaar. Heel wat ontluikend artistiek talent verliest zo niet alleen onderdak maar ook alle perspectief. Het is bijzonder treurig dat het stadsbestuur deze waardevolle werkplaats in de steek laat.”

Twee jaar geleden verhuisde Artenova van de intussen gesloopte meubelzaak tegenover het station naar de vroegere bibliotheek in de Moensstraat. Van bij het begin was duidelijk dat ook deze locatie tijdelijk zou zijn. Na twee jaar zou de bibliotheek immers verkocht worden aan een projectontwikkelaar, wat intussen ook gebeurd is.

“Begin 2019 heb ik op de gemeenteraad gepleit om het bibliotheekgebouw niet te verkopen en Artenova daar een permanente stek te geven”, vervolgt Tuypens. “Ik waarschuwde er toen voor dat er allicht niet tot in de eeuwigheid geschikte panden in de stad zouden leegstaan om telkens een nieuwe tijdelijke locatie te kunnen verzekeren. Artenova is een te waardevol initiatief om het een zo wankele toekomst te geven, betoogde ik toen. Het stadsbestuur sloeg mijn waarschuwing helaas in de wind.”

Nu blijkt dat het bestuur dat beter niet gedaan had. Artenova moest het bibliotheekgebouw uiterlijk op 30 november ontruimen en er is geen nieuwe locatie in zicht. De twee opties die op tafel lagen, het Speelgoedmuseum en Baby Dump, zijn ondertussen al ongeschikt bevonden.

“Het is wel bijzonder cynisch dat de stad nu met de pas opgerichte vzw Artenova mee op zoek gaat naar een permanente locatie. Nu het kalf verdronken is, ziet men de noodzaak daarvan plots wél in. Maar of en wanneer die locatie er zal komen, is erg onduidelijk. Het ziet er in ieder geval niet naar uit dat het voor de eerstvolgende jaren zal zijn.”

“Maar misschien dient zich onverwacht toch een opportuniteit aan”, besluit Dirk Tuypens. “De stad koopt immers het Onze-Lieve-Vrouwegasthuis in de Keizerstraat. Dat zou zonder twijfel een perfecte locatie kunnen zijn om Artenova eindelijk een duurzaam onderkomen te geven. Het zou alvast een veel beter idee zijn dan dit prachtige gebouw snel doorverkopen aan een projectontwikkelaar, zoals de stad helaas voorziet.”

Ons persbericht trok de aandacht van een aantal kranten:
Lees hier het artikel van Het Laatste Nieuws
Lees hier het artikel van de Gazet van Antwerpen
Lees hier het artikel van het Nieuwsblad

fotocredit: WikiMedia Commons