Boekvoorstelling De Grote Pensioenroof: een boeiende avond

Op woensdagavond 30 mei stelde Kim De Witte zijn boek De Grote Pensioenroof in Mechelen voor in De Zondvloed. Het was een boeiende avond met bijdragen van Ilse De Vooght (Femma), Jef Maes (ABVV), Jamilla Hamdann Lanchkar (ACV) en gemodereerd door Dirk Tuypens. Hier een kort verslag met enkele quotes en foto's.

Kim De Witte en Dirk Tuypens
In de grotepensioenroof die de regering organiseert, worden volgens Kim De Witte mensen beroofd van drie dingen: vrijheid, centen en gezondheid. De auteur neemt het ook op voor een publiek pensioenstelsel ('de eerste pijler'): "Een privaat pensioenstelsel kost veel meer aan beheer dan een publiek stelsel. Omdat men aandeelhouders moeten uitbetalen en dure managers moet aanwerven. We moeten radicaal de eerste pijler verdedigen.”
Jamila Hamdann Lanchkar

Jamila Hamdann Lanchkar (ACV): “We moeten terug het recht op zorg in het loopbaan- en pensioendebat krijgen. Zowel zorg voor anderen als voor jezelf. Kijk naar de rimpeldagen voor oudere werknemers in de zorgsector.”

"De kern van de zaak gaat over de verdeling van de welvaart." Kim De Witte legt verder uit: "De Belgische pensioenformule is vergeleken met andere landen erg zwak. Bovendien zijn er teveel uitzonderingen in de pensioenbijdragen waardoor er te weinig geld is.”

Jef MaesJef Maes (ABVV) vulde aan: "De derde weg, meegebracht uit het Verenigd Koninkrijk door Frank Vandenbroucke, heeft de zaken fundamenteel in een verkeerde richting gestuurd. Dat was een geweldige historische fout. In andere landen stonden de vakbonden sterker. Vergelijk Frankrijk, een land met sterke vakbonden, met Duitsland waar het puntensysteem werd ingevoerd.”

Ilse De Vooght
Ilse De Vooght (Femma): "Onze kritiek op het puntensysteem is duidelijk. Pensioenen gaan om mensenrechten en zijn geen middel om de begroting te doen kloppen.”

Dirk Tuypens bracht ook nog de discussie over de zware beroepen aan.

Jef Maes: "De discussie over zware beroepen is een oefening in omgekeerde herverdeling. Ook de zware beroepen zullen langer moeten werken om toch nog minder pensioen te krijgen.

De discussie over de zware beroepen vertrekt vanuit de aanvaarding van het werken tot 67 jaar. Dat mogen we volgens Kim De Witte niet aanvaarden: "De discussie over de zware beroepen is een truuk van de regering om iedereen tegen elkaar op te zetten. Want niemand kan werken tot 67. In die val mogen we niet trappen. Weg met werken tot 67 jaar. En versterken van vakbonden en middenveld.” Kim onderstreepte dat de strijd niet gedaan is. In september moeten we terug volop mobiliseren tegen de geplande pensioenhervormingen.

Jef Maes besloot: "Een gemeenschappelijk vakbondsfront is essentieel. Dat moet bewaakt en vastgehouden worden.

Het boek van Kim De Witte,  De Grote Pensioenroof, is verkrijgbaar bij verschillende Mechelse boekhandelaars en bij de PVDA-shop.
Onderteken ook de pensioenpetitie op www.blijfvanonspensioen.be.