Eerlijke migratie, N-VA?

Voor de PVDA is de aanhouding van Kucam geen verrassing. Geruchten hingen al geruime tijd in de lucht. Dat uitgerekend die de man die pleitte voor "eerlijke migratie" dit overkomt is bijzonder cynisch. Maar ook voor de partij die voortdurend pleit voor een streng migratiebeleid om de mensensmokkel tegen te gaan is het ene achterpoortje duidelijk niet het andere.

“Melikan wil eerlijke migratie. En jij?” Dat was de boodschap van Mechels gemeenteraadslid Melikan Kucam (N-VA) in een campagnefilmpje voor zijn partij. Daarin pleitte Kucam voor een migratiebeleid zonder achterpoortjes. De politicus werd nu opgepakt op beschuldiging van mensensmokkel, lidmaatschap van een criminele organisatie, passieve omkoping en afpersing. Hij zou aan Syrische en Irakese vluchtelingen tussen 2000 en 10.000 euro gevraagd hebben om hen aan een humanitair visum te helpen, terwijl zo’n visum normaal 350 euro kost.

“Voor de N-VA is het ene achterpoortje duidelijk niet het andere”, zegt PVDA-gemeenteraadslid Dirk Tuypens. “Het is al langer meer dan duidelijk dat de N-VA een voorliefde heeft voor Syrische christenen die hun land willen ontvluchten. Melikan Kucam zag daarin duidelijk een mogelijkheid om zich persoonlijk te verrijken op kap van mensen die slachtoffer zijn van aanslepend oorlogsgeweld. Wie van zijn partij daar verder nog bij betrokken is, zal moeten blijken.”

“Het is natuurlijk bijzonder cynisch dat uitgerekend een politicus van N-VA zich schuldig maakt aan dit soort criminele praktijken”, vervolgt Tuypens. “Uitgerekend die partij die voortdurend pleit voor een streng migratiebeleid om de mensensmokkel tegen te gaan.”

Voor de PVDA is de aanhouding van Kucam geen verrassend nieuws. Ook ons bereikten getuigenissen over deze zaak. “We zijn dan ook verheugd dat de zaak door het gerecht onderzocht wordt”, zegt Dirk Tuypens. “Als Melikan Kucam zich effectief schuldig heeft gemaakt aan mensensmokkel, dan is dat een blamage die niet alleen hemzelf maar ook zijn partij voluit treft. In afwachting van het onderzoek moet Kucam zich wat ons betreft terugtrekken als gemeenteraadslid.”

Foto: (c) rv/Facebook