Fusieplannen in de koelkast

De Mechelse fusieplannen zitten door massale druk van de inwoners van Boortmeerbeek in de koelkast. Een sterk voorbeeld van achterkamerpolitiek werd teruggedrongen. In tegenstelling tot het Mechels stadsbestuur vond PVDA Mechelen inspraak wel essentieel. Bekijk de reactie Dirk Tuypens op RTV en lees hier meer.

De manier waarop de fusieplannen werden gemaakt en gecommuniceerd toont dat ondanks al het getoeter over nieuwe politieke cultuur, de oude achterkamerpolitiek welig blijft tieren. Boven de hoofden van de mensen werd een kunstmatige constructie gefabriceerd met financiële en politieke belangen als overduidelijke inzet. Dirk Tuypens: "Samenwerkingsverbanden en fusies kunnen zeker positief zijn, maar alleen als ze op een organische manier ontstaan én als de inwoners bij het hele proces betrokken worden. Als alles weer eens in de achterkamertjes wordt bedisseld, de mening van de mensen weer eens wordt vergeten, dan wordt het zonder meer een lege doos."

In Boortmeerbeek lieten ze duidelijk verstaan dat hun burgemeester eerst naar hen moet luisteren in plaats van naar een illustere partijgenoot met mooie praatjes en plannetjes. Terwijl de inwoners van Boortmeerbeek hun gemeenteraad zeer duidelijk lieten verstaan dat ze wilden gehoord worden, was het onderwerp ook het hoofdpunt op de Mechelse gemeenteraad. Het debat over de ondertussen afgesprongen fusie met Boortmeerbeek leverde daar veel theater op. Dirk Tuypens: "Tenoren Calvo en Somers maakten er een demonstratie politiek haantjesvechten van. Maar hoe bedreven ze daar ook in zijn, geen virtuoos kakelen kan verhullen dat dit een verhaal is van ouderwetse achterkamerpolitiek. En zoals ik op de raad zei, mensen zijn daar helemaal klaar mee. Ze laten zich niet langer bedriegen en verdedigen als het erop aankomt duidelijk andere prioriteiten en waarden dan politiek en financieel gewin. Dat stemt mij hoe dan ook hoopvol."

De volledige RTV-reportage kan je hier vinden.