Het haatverhaal van Vlaams Belang heeft geen plaats in publieke gebouwen

Op 18 juni stelt Filip Dewinter (Vlaams Belang) in Mechelen zijn boek Omvolking voor. De presentatie gaat door in zaal Mandela van de openbare bibliotheek. “Onbegrijpelijk dat de stad hiervoor ruimte ter beschikking stelt”, reageert PVDA-gemeenteraadslid Dirk Tuypens.

“Uitgerekend op deze locatie dan nog. Naast Kazerne Dossin, tegenover de plek waar duizenden mensen gedeporteerd werden naar de vernietigingskampen. Bovendien ook nog eens in de zaal die vernoemd is naar Nelson Mandela, die door het Vlaams Belang nog altijd misprijzend een terrorist wordt genoemd. Hoe cynisch kan het nog worden?”

Dat de omvolkingstheorie, het thema van Dewinters boek, tot gewelddadige drama’s kan leiden, zagen we een paar weken geleden nog in de Amerikaanse stad Buffalo, waar een jonge man zich op deze theorie baseerde om een bloedbad aan te richten in een supermarkt.

“Het Mechels stadsbestuur profileert zich graag als voortrekker in het vreedzaam samenleven, een stad waar het haatverhaal van extreemrechts geen plaats heeft”, zegt Dirk Tuypens. “Van dat bestuur verwacht ik dat het consequent is en niet toelaat dat extreemrechtse en racistische theorieën, die overduidelijk aanzetten tot haat en geweld, in de publieke gebouwen van de stad gepromoot kunnen worden.”

“De stad is er terecht trots op dat ze onderdak biedt aan het Hannah Arendt Instituut”, vervolgt Tuypens. “Dat verricht belangrijk werk in de strijd tegen haat, racisme en complottheorieën. Door toe te laten dat meneer Dewinter in de openbare bibliotheek zijn racistische onzin komt verkondigen, ondergraaft de stad zelf dat belangrijke werk. Ik hoor leden van het college vaak zeggen dat Mechelen een vuist maakt tegen racisme. Wel, dit is een moment om die vuist te laten zien. Ik dring er dan ook op aan dat de stad dit extreemrechtse feestje annuleert en zich engageert om dergelijke activiteiten in publieke gebouwen principieel te weigeren.”