De mooiste bibliotheek van Vlaanderen is ook de duurste

“Wij maken de stad mooier en dus is het normaal dat de Mechelaars voor alles meer moeten betalen. Dat is de logica waarin het stadsbestuur terecht is gekomen”, zegt PVDA-gemeenteraadslid Dirk Tuypens. “De nieuwe stadsbibliotheek is prachtig, maar de prijsverhoging die ermee gepaard gaat, is dat niet. Een bibliotheek is een onmisbare publieke dienstverlening, ze moet kosteloos toegankelijk zijn.”

Dit weekend opent de nieuwe stadsbibliotheek van Mechelen. Het zou de “mooiste bibliotheek van Vlaanderen” zijn. Wat de locatie betreft, zou dat zeker waar kunnen zijn. Het historische Predikherenklooster biedt een prachtig kader om een bibliotheek te huisvesten.

“Maar wat absoluut niet fraai is, is dat de Mechelaars nu plots 10 in plaats van 4 euro lidgeld moeten betalen”, zegt Tuypens. “Wie van buiten Mechelen komt, betaalt nu 15 euro. Het is dus niet alleen de mooiste bib van Vlaanderen, maar wellicht ook de duurste.” Het bestuur vindt deze tarieven redelijk.

“We hebben het begin dit jaar nog gezien”, vervolgt Tuypens. “Het bestuur verhoogde toen de onroerende voorheffing voor woningeigenaars. De stad is veel mooier geworden, woningen stijgen daardoor in waarde, dus is het billijk dat we wat meer belasting vragen, zo klonk het toen. Nu wordt dezelfde logica gevolgd: wij hebben een prachtige nieuwe bib gecreëerd, dus is het maar normaal dat de gebruikers meer betalen. Dat is een logica die de deur openzet voor om het even welke verhoging van tarieven.”

“Het kan ook anders”, weet Tuypens. “In 2017 opende in Gent een gloednieuw gebouwde stadsbibliotheek. Het lidgeld bedraagt daar welgeteld nul euro. Gratis dus. Nochtans hangt aan die bib een prijskaartje van 65 miljoen euro vast, een pak meer dan wat de Mechelse bib heeft gekost. Het gaat dus duidelijk gewoon over keuzes. Kies je ervoor om belangrijke publieke diensten kosteloos aan te bieden of stap je in een marktlogica die zegt dat alles altijd duurder moet worden. In het bibliotheekverhaal volgt de PVDA alvast het Gentse voorbeeld. We zullen dat hier in Mechelen ook altijd blijven verdedigen.”

Foto: emmapatsie, Flickr ('some rights reserved')