Over racisme zwijgen we nooit

Er was opnieuw een dodelijk slachtoffer nodig - de 46-jarige Afro-Amerikaan George Floyd - om het debat over racisme in onze samenleving opnieuw aan te wakkeren. Het racisme blijkt nog maar eens een hardnekkig virus, de politieke verspreiders ervan gaan onverstoord en onverminderd door. Ook in Mechelen, zoals bleek op de gemeenteraad van 25 mei.

Sinds enkele jaren wordt in Mechelen de ramadan afgesloten met een grote iftar op de Grote Markt. Een evenement waarvoor Nadia Charradi het initiatief nam en dat door basisorganisaties als Welcome In Mechelen en Voem-Mechelen wordt getrokken. Het is een feestelijk evenement dat uitdrukkelijk gericht is op het samenbrengen van de verschillende gemeenschappen in onze stad.

Omwille van de coronacrisis kon de iftar dit jaar begrijpelijkerwijs niet doorgaan. Wel was er op de Grote Markt ter afsluiting van de ramadan een oproep tot gebed.

Lang duurde het niet of daar was de eerste giftige reactie van de lokale Vlaams Belang afdeling. Op haar Facebookpagina klonk het zo: “Interessant om weten is dat de nieuwe burgemeester - net als de oude - de collaboratie met de ‘godsdienst van de Wrede’ genegen is. Van de vorige verbaast dat geen enkel Mechelaar. En feitelijk van deze ook niet: als het stemmen opbrengt luistert men zelfs gedwee naar de keelklanken en het gemekker van de imam.”

Aanval op democratisch recht

Op de gemeenteraad van 25 mei, de dag waarop George Floyd in Minneapolis stierf, kaapte het Vlaams Belang het agendapunt over de komst van een Hannah Arendt Instituut in Mechelen om tekeer te gaan tegen de oproep tot gebed die op de Grote Markt had plaatsgevonden. Een manoeuvre dat meteen stevig wat tegenwind kreeg van PVDA, sp.a en meerderheid.

De publieke ruimte behoort iedereen toe. Elke burger, elke gemeenschap heeft het democratisch recht om van die publieke ruimte gebruik te maken. Iedereen heeft het recht om in de publieke ruimte activiteiten en evenementen te organiseren. De uitval van Vlaams Belang tegen de oproep tot gebed - een activiteit die volledig correct in overleg met het stadsbestuur werd georganiseerd - is dus niets minder dan een aanval op een democratisch recht, dat de extreemrechtse partij aan de moslimgemeenschap wil ontzeggen.

Op 30 mei kreeg het verhaal nog een vervolg. In het centrum van de stad doken een vijftal activisten van het extreemrechtse Voorpost op. Ze droegen een spandoek met daarop de slogan “Stop islamisering”. Aanleiding voor deze onaangekondigde actie was eveneens de gebedsoproep op de Grote Markt. De actie werd door de politie terecht stopgezet, de actievoerders kregen de nodige boetes.

Fake probleem

Ook de moord op George Floyd wordt ondertussen door Vlaams Belang aangewend om het racisme verder op te poken en als vanzelfsprekend voor te stellen. Filip Dewinter zei in het Vlaams Parlement dat racisme een “fake probleem” is. Op sociale media roeren alle kopstukken van de partij zich als duivels in een wijwatervat om de moord op Floyd los te koppelen van racisme en de verantwoordelijkheid voor zijn dood volledig bij het “criminele karakter” van de zwarte gemeenschap te leggen.

Ook de Mechelse afdeling gaat daar volledig in mee. Op zijn Facebookpagina publiceerde fractieleider Frank Creyelman onderstaande cartoon. De boodschap is duidelijk: de zwarte gemeenschap in de VS is een gemeenschap van criminelen, plunderaars en relschoppers. Ze verdienen dan ook niets anders dan een harde aanpak.

“Ik kan niet begrijpen, niet verdragen dat men een mens beoordeelt niet naar wat hij is, maar naar de groep waar hij toevallig toe behoort”, schreef Primo Levi, Italiaans schrijver en overlevende van Auschwitz. Een citaat dat we met de PVDA volledig onderschrijven. Racisme is geen fake probleem, maar een virus dat de samenleving verziekt en de werkende klasse doelgericht verdeelt en verzwakt. Erover zwijgen zullen we dan ook nooit doen, ook niet in Mechelen.