Stad van ouderen

Mechelen telt ruim 20.000 mensen ouder dan 60. Ook het aandeel 80-plussers neemt toe. Mensen leven langer, en dat is goed. Vergrijzing is geen probleem maar een positieve evolutie. Het idee dat ouderen het liefst in een stoel zitten met een dekentje over hun knieën, alles liever uit handen geven en nergens nog een mening over hebben, is compleet achterhaald. Ouderen willen een actieve en betrokken rol spelen. Wie met pensioen gaat, heeft als alles goed is nog veel levensjaren voor zich en begint graag aan een “nieuw leven”. Na jaren hard werken, heb je dat ook verdiend. Je wil voor de kleinkinderen zorgen, erop uit trekken, alles doen waarvoor je vroeger de tijd niet had. Het lokaal bestuur moet ervoor zorgen dat ouderen op een volwaardige manier kunnen blijven participeren aan het sociale leven, dat ze actief betrokken worden bij het beleid en dat hun levenservaring ten volle wordt gewaardeerd. Mechelen moet een leeftijdsvriendelijke stad worden. Om dat te bereiken, moet geïnvesteerd worden in huisvesting, mobiliteit, openbaar domein, gezondheidszorg, sociale cohesie, … Kortom, een sociaal en daadkrachtig ouderenbeleid is nodig.

Wat wij willen

Een. Een leeftijdsvriendelijke omgeving

• We zorgen ervoor dat publieke diensten overal nabij en makkelijk bereikbaar zijn.
  • We gaan voor publieke diensten met mensen aan een loket. We stimuleren banken om een bankautomaat binnen 15 minuten wandelafstand te voorzien.
  • We ontwikkelen buurthuizen die inzetten op het uitbouwen van sociale netwerken, ontmoeting en activiteiten.
  • Het behoud en de komst van buurtwinkels wordt aangemoedigd.
  • Op pleinen en in straten worden zitbanken met rugleuning geplaatst.
  • We zorgen voor publieke sanitaire voorzieningen op drukbezochte plaatsen.
  • De toegankelijkheid van stedelijke gebouwen en diensten wordt verbeterd.

Twee. Aandacht voor mobiliteit

• We werken aan een fijnmazig netwerk van openbaar vervoer op het hele Mechelse grondgebied.
  • Op de vesten komt een ringbus. Overal komen aangepaste en toegankelijke haltes.
  • Randparkings worden gecombineerd met gratis openbaar vervoer, ook op weekdagen.
  • Het vervoer voor minder mobiele mensen wordt verstrekt en gratis gemaakt.
  • Het systeem van taxicheques wordt grondig geëvalueerd en verbeterd.
  • Voet- en fietspaden worden in heel Mechelen verbeterd en goed onderhouden, met het oog op veilig en comfortabel gebruik door ouderen. Voetpaden worden vrijgehouden van verkeersborden en reclame.

Drie. Betaalbare woningen en zorg

• Het Zorgbedrijf moet instaan voor de betaalbaarheid van de publieke woonzorgcentra.
  • De onderhoudsplicht voor de kinderen van wie in een woonzorgcentrum verblijft, wordt afgeschaft.
  • We zorgen voor openbare en toegankelijke assistentiewoningen (serviceflats) in wijken en dorpen met vaste, betaalbare prijzen.
  • We stimuleren gemeenschappelijke woonvormen (cohousing, kangoeroewonen, Abbeyfield, mobiele zorgwoningen, …)
  • De stad ondersteunt ouderen bij noodzakelijke aanpassingen aan de eigen woning.
  • We investeren in betaalbare publieke dienstverlening voor ouderen die thuis wonen: thuisverpleging, huishoudelijke en administratieve hulp, boodschappenhulp en de levering van maaltijden.

Meer achtergrondinformatie

Vier. Senioren horen erbij en beslissen mee

• Ouderen worden actief betrokken bij alle aspecten van het stedelijk beleid.
  • Informatie wordt zowel via moderne als traditionele kanalen verspreid.
  • In de publieke dienstverlening is er voldoende aandacht voor senioren die niet vertrouwd zijn met digitale communicatie.
  • De stad ontwikkelt activiteiten die ouderen en jongeren samenbrengen.
  • Er moet een ruim aanbod zijn van culturele en ontspannende activiteiten, mogelijkheden tot ontmoeting en sociaal contact.
  • We ontwikkelen een actief beleid om vereenzaming tegen te gaan. 75-plussers worden thuis minstens tweemaal per jaar bezocht, zoals in Denemarken.