Vrouwvriendelijke stad

Wij streven naar een samenleving van gelijkheid tussen vrouwen en mannen, zonder discriminatie. We willen dat vrouwen veilig zijn voor seksisme en geweld. We willen voor vrouwen gelijke toegang tot de arbeidsmarkt, zonder gender-, loon- en pensioenkloof. We willen de druk van de traditionele rollenpatronen weg, met meer tijd en ruimte voor iedereen om zich ten volle te ontplooien. De genderongelijkheid wegwerken, is een kwestie van maatschappelijke keuzes in allerlei aspecten van het samen-leven. Ook de stad moet die keuzes maken. Wij willen een vrouwvriendelijk Mechelen. Een stad die de genderongelijkheid effectief aanpakt.

Wat wij willen

Een. Maak van zorgtaken een keuze, geen verplichting of noodzaak

• We breiden de publieke kinderopvang uit.
  • We zetten in op vakantieopvang en buitenschoolse opvang.
  • De stad experimenteert als werkgever met arbeidsduurvermindering.

Meer achtergrondinformatie

Twee. We investeren in preventie van geweld tegen vrouwen

• We willen meer inzetten op seksuele en relationele vorming op school. Preventie van seksisme en van geweld tegen vrouwen begint op jonge leeftijd.
  • De stad moet een vrouwvriendelijke cultuur uitdragen. Ze geeft geen steun aan projecten die de integriteit van vrouwen schenden. Ze bant seksistische reclame uit het straatbeeld.
  • We verhogen de veiligheid van vrouwen in de publieke ruimte door verlichting van straten en parken. We zorgen bij nieuwe bouwprojecten dat ‘lege zones’ worden weggewerkt.

Meer achtergrondinformatie

Drie. We investeren in hulpverlening voor vrouwen die het slachtoffer zijn van geweld of seksisme

• We zorgen voor goed opgeleid politie-onthaal voor slachtoffers van geweld en zetten de bestrijding van intrafamiliaal geweld hoog op de agenda.
  • We geven meer ondersteuning aan bestaande instanties zoals vrouwenopvang (vluchthuis), het Centrum Algemeen Welzijnswerk (CAW), enz.
  • We hanteren als stad een gedragscode.

Meer achtergrondinformatie

Vier. Geen discriminatie ten opzichte van vrouwen

• Het schepencollege bevat ongeveer evenveel vrouwen als mannen.
  • We geven financiële ondersteuning aan lokale vzw’s die aan basiswerk doen met vrouwen.
  • We betrekken vrouwenorganisaties actief bij het gelijkekansenbeleid.
  • We werken aan het doorbreken van stereotypen: in het onderwijs, in de stedelijke communicatie, in de bibliotheek, in het cultuuraanbod, ...
  • De stad sensibiliseert de Mechelaars rond internationale vrouwenrechten.
  • We voorzien gratis openbare toiletten.
  • We voorzien voedings- en verzorgingsruimtes voor baby’s en peuters.