PVDA vraagt duidelijkheid over Mechelse opdrachten El Kaouakibi

In het licht van de lopende onderzoeken naar mogelijke financiële malversaties bij verschillende ondernemingen van Sihame El Kaouakibi, is het wenselijk dat ook de stad Mechelen nagaat of de subsidies die de stad haar toekende op een correcte manier aangewend zijn”, zegt PVDA-gemeenteraadslid Dirk Tuypens.

In het kader van het stadsfestival Op.Recht.Mechelen kreeg El Kaouakibi 125.000 euro subsidie voor de realisatie van twee artistieke projecten. Toenmalig burgemeester Bart Somers, die El Kaouakibi later naar Open Vld zou loodsen, was destijds voorzitter van de stuurgroep van het festival. Toeval?

“We kunnen niet vooruit lopen op de resultaten van de lopende onderzoeken rond El Kaouakibi”, zegt Tuypens. “Maar er is ondertussen al meer dan genoeg boven water gekomen dat wijst op onfrisse praktijken. Het is dan ook aangewezen dat de stad, net zoals ook Antwerpen dat doet, onderzoekt of de verstrekte subsidies correct zijn aangewend.”

Tuypens wijst er nog op dat de hele affaire rond El Kaouakibi in een ruimer perspectief gezien moet worden: “De hele zaak wijst op een hardnekkige ziekte in het politieke milieu. De graaicultuur is er diep ingeworteld. Denk aan de onnodig hoge lonen voor ministers en parlementsleden, de financiële voordelen, de vele mandaten, de riante uittredingsvergoedingen, de draaideurpolitiek, het ons kent ons … Het is die cultuur die de politiek ziek maakt en ertoe leidt dat mensen erdoor gedegouteerd raken. Als die ziekte ook in Mechelen tiert, moet ze ook hier blootgelegd en aangepakt worden.”

Dit persbericht vond weerklank in Gazet van Antwerpen onlineHet Nieuwsblad online, Gazet van Antwerpen 15 april, p. 16, Het Nieuwsblad 15 april, p. 6.

*Foto uit Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=bpAJpmAMdhs'