Seksueel geweld verdraagt geen politieke spelletjes!

“Dat een 17-jarig meisje in Mechelen het slachtoffer werd van seksueel geweld in de lokalen van de kinder- en jeugdwerking J@M, is uiteraard een zwaarwichtig feit. Er kunnen terecht vragen gesteld worden over de omstandigheden waarin dit is kunnen gebeuren. Maar de manier waarop extreemrechts deze feiten probeert te kapen voor de eigen ranzige sensatie-politiek, is beneden alle waardigheid.” Dat zegt PVDA-gemeenteraadslid Dirk Tuypens.Toen het nieuws over de verkrachting bekend werd, was Vlaams Belang er als de kippen bij om de zaak voor haar politieke agenda te recupereren. “Als een aasgier is Vlaams Belang hier opgedoken, met als duidelijk doel J@M in diskrediet te brengen”, zegt Tuypens. “Meteen gaat het over de zogeheten ‘integratie-industrie’, subsidies die niet verantwoord zouden zijn en zelfs het bestaansrecht van een werking als J@M. De berichtgeving en het debat over deze dramatische feiten worden zo overheerst door een misplaatst en kwalijk discours. Dat is totaal respectloos tegenover het slachtoffer en haar familie én ook tegenover een werking die haar bestaansrecht al lang overduidelijk bewezen heeft.”

Ook voor de PVDA is het duidelijk dat de feiten uitgeklaard moeten worden en de schuldigen correct gestraft. Het is daarom belangrijk dat politie en gerecht ongehinderd hun werk kunnen doen. Vragen kunnen en moeten gesteld worden, maar dan wel de juiste. “Hoe worden het slachtoffer en haar familie opgevangen? Welke impact heeft dit op de andere jongeren van de werking? Hoe worden zij hierin begeleid? Hoe beschermen we onze jongeren tegen seksueel geweld? Dat zijn vragen die we veel te weinig horen”, zegt Dirk Tuypens.

Seksueel geweld is een groot maatschappelijk probleem. Bijna 9% van de vrouwen komt ermee in aanraking voor ze 18 zijn.[1] De coronacrisis heeft het probleem alleen nog verdiept. De cijfers over seksueel geweld zijn zorgwekkend toegenomen. Het is dan ook een problematiek die op alle politieke niveaus hoog op de agenda moet staan. “Seksueel geweld is een thema dat geen politieke spelletjes verdraagt”, besluit Tuypens. “Wat zich nu bij J@M heeft voorgedaan, moet ons ertoe aanzetten alles in het werk te stellen om onze jongeren tegen seksueel geweld te beschermen. De stigmatiserende drek van extreemrechts kunnen we daarbij missen als kiespijn.”

1 PUNT. VZW (Advies- en informatiecentrum seksueel grensoverschrijdend gedrag), "Seksueel grensoverschrijdend gedrag is voor velen slechts een begrip", https://www.puntvzw.be/seksueel-geweld/ (geraadpleegd op 22.4.2021)

foto: Devin Avery