Stad stuurt dak en thuislozen de straat op in gure weersomstandigheden

Het is onbegrijpelijk dat de dagopvang voor dak- en thuislozen gesloten is. "Men stuurt wetens en willens dak- en thuisloze mensen in deze gure weersomstandigheden de straat op”, zegt PVDA-gemeenteraadslid Dirk Tuypens. Vorige week hebben we weliswaar een voorproefje gekregen van aangename lentetemperaturen, maar nu is het opnieuw bitter koud en de sneeuw valt met bakken uit de lucht. De voorspellingen voor de komende week beloven weinig beterschap. Deze koude en natte paastijd komt niet als een verrassing, de weersvoorspellingen kijken vandaag de dag ver genoeg vooruit.

Eind vorige week kondigde het stadsbestuur aan dat de dagopvang voor dak- en thuislozen gesloten werd. Die dagopvang kwam er omdat organisaties als De Keeting en De Lage Drempel omwille van de coronacrisis gesloten of slechts beperkt toegankelijk zijn. Volgens schepen van Sociale Zaken De Francesco maakten 90 mensen gebruik van deze opvang, gemiddeld 15 mensen per dag.

“Die 90 mensen kunnen nu dus alleen nog terecht in de nachtopvang”, zegt Tuypens. “Overdag hebben ze geen andere keuze dan de uren te slijten op de bitterkoude straatstenen. Bij de Keeting en De Lage Drempel mogen maar vier mensen tegelijk binnen en dat op afspraak. Cafés en winkels zijn ook dicht of beperkt open. Waar moeten deze mensen een beetje warmte vinden?”

“Op de gemeenteraad van september vorig jaar wees ik het bestuur opnieuw op de noodzaak om een permanente dag- en nachtopvang voor dak- en thuislozen in te richten”, vervolgt het PVDA-raadslid. “Schepen De Francesco erkent dat het aantal dak- en thuislozen in Mechelen toeneemt. De voorzieningen moeten dan ook volgen. Het blijft ook absurd dat men het officiële aanbreken van de lente altijd opnieuw aanwendt om de opvangvoorzieningen af te bouwen. Mensen die dak- of thuisloos zijn, zijn dat niet alleen in de winter maar het hele jaar door. Maar zodra de temperaturen wat stijgen, vindt men dat deze mensen maar op straat moeten leven. Dat is een kronkel die ik nooit zal begrijpen, laat staan aanvaarden.”

De dagopvang werd afgesloten met een graffitiproject. De werken die daaruit voortkwamen, zullen later tentoongesteld worden. “Een manier om kwetsbare Mechelaars een stem te geven”, zegt schepen De Francesco.

“Allemaal mooi en wel”, zegt Dirk Tuypens. “Ik ben de eerste om toe te juichen dat kwetsbare mensen via artistieke projecten een stem krijgen. Maar op dit moment hebben deze mensen een plek nodig waar ze kunnen ontsnappen aan het gure weer. De verantwoordelijkheid van een lokaal bestuur ligt in de eerste plaats daar. Wat hebben mensen aan het vooruitzicht dat hun werk tentoongesteld zal worden, als ze hun dagen rillend moeten doorbrengen op straat? Ik snap echt de prioriteiten van dit bestuur niet.”

De PVDA dringt erop aan dat de dagopvang onmiddellijk heropend wordt en dat eindelijk werk wordt gemaakt van permanente opvangvoorzieningen.

Berichtgeving in een aantal media:

VRT
Nieuwsblad