Stad wil bewegingsruimte van de oppositie inperken

Het blauwgroene stadsbestuur heeft een nieuw huishoudelijk reglement geschreven voor de gemeenteraad. Het spreekrecht van de oppositie wordt sterk ingeperkt. Het aantal vragen dat een partijfractie nog mag stellen, hangt af van het aantal leden ervan. "Absurd en ondemocratisch", zegt Dirk Tuypens.

“Ik begrijp nu waarom ik niet uitgenodigd werd om mee te overleggen over het nieuwe huishoudelijk reglement van de gemeenteraad”, zegt Dirk Tuypens. “Het nieuwe reglement wil immers duidelijk de bewegingsruimte van de oppositie in de gemeenteraad inperken. Dat zullen we uiteraard niet aanvaarden.”

In het nieuwe reglement wordt de mogelijkheid voor gemeenteraadsleden om vragen in te dienen niet alleen beperkt, er wordt ook nog eens een verschil gemaakt op basis van de grootte van de fracties. Een fractie met minder dan 2 leden mag nog 1 vraag stellen, een fractie met 2 tot 5 leden nog 2 vragen, een fractie met 5 tot 10 leden nog 3 vragen en een fractie met meer dan 10 leden mag er 5 stellen.

“Concreet wil dat zeggen dat elke oppositiepartij minder vragen mag stellen dan de stadslijst van Somers en Calvo”, zegt Tuypens. “Dat is ronduit belachelijk. Iedereen weet dat de meeste vragen altijd van de oppositie komen. In de vorige bestuursperiode kwamen er 368 vragen van de oppositie, met elf mensen, tegenover 180 vragen van de meerderheid, met 21 mensen. Met de nieuwe regeling wil men duidelijk zoveel mogelijk vragen van de oppositie wegtrekken van het meest publieke forum van de gemeenteraadswerking.”

“Het recht op vragen stellen koppelen aan de grootte van de fractie is niet alleen ondemocratisch, het is ook absurd”, vervolgt Tuypens. “Het veronderstelt dat een kleine fractie vanzelfsprekend ook minder in te brengen heeft. Wel, kijk even naar de drie zittingen die er dit jaar geweest zijn. Daarin heeft de PVDA 9 vragen en 4 voorstellen ingediend, het meeste van alle fracties. Ter vergelijking, meneer Calvo presteerde het om in de hele voorbije bestuursperiode welgeteld 2 vragen in te dienen. Ik ben dus wat de gemeenteraadszittingen betreft op drie maand tijd actiever geweest dan meneer Calvo op zes jaar tijd.”

Het nieuwe reglement wordt dinsdag op de commissie Algemene Zaken besproken. Daar zal de PVDA zeker bezwaar aantekenen tegen deze gang van zaken. “Zelfs in het rechtse Antwerpen van Bart De Wever zien we dit niet”, besluit Tuypens. “Daar heeft elke fractie recht op evenveel tussenkomsten, vragen en voorstellen. De Wever toont zich blijkbaar democratischer dan Somers en Calvo. Pijnlijk.”

In deze video zet Dirk Tuypens alles op een rij:

(foto Peter Meuris, Flickr)