Streaming commissievergaderingen

Tekst voorstel:

Het nieuwe stadsbestuur wil de werking van de gemeenteraadscommissies opwaarderen. Elke schepen heeft nu een eigen commissie. In de negen nieuwe commissies moet meer ruimte komen voor debat, voor het bespreken van voorstellen en vragen van meerderheid en oppositie.

De commissievergaderingen gaan nu door in een vergaderzaal in het Huis van de Mechelaar. Hoewel deze vergaderingen open zijn voor het publiek, is daar nauwelijks plaats voor mensen die ze willen bijwonen.

Er zijn heel weinig mensen die de commissievergaderingen bijwonen. Wellicht omdat het publieke karakter weinig bekend is en omdat de locatie niet uitnodigt.
Wanneer er meer gewicht en belang bij de commissies wordt gelegd, is het logisch dat ze ook meer publieke belangstelling moeten krijgen. Het lijkt ons daarom wenselijk dat de commissievergaderingen een andere locatie krijgen en dat ze, net als de maandelijkse gemeenteraadszittingen live gestreamd worden.

Voorstel van beslissing

Artikel 1:

De vergaderingen van de negen gemeenteraadscommissies gaan door in de raadzaal of op een locatie die minstens een zelfde publieke toegankelijkheid heeft.

Artikel 2:

De vergaderingen van de negen gemeenteraadscommissies worden live gestreamd.

Gevolg:

Stadslijst stemt tegen