Mechelen heeft dringend nood aan meer en gratis openbaar vervoer

Eerst doen, het draagvlak volgt achteraf wel. Dat is de aanpak van het Mechels stadsbestuur met de herinrichting van de Vesten. En het openbaar vervoer wordt op Vlaams niveau verder kapot bespaard met medewerking van titelvoerend burgemeester Bart Somers. Dit moet anders en kan veel beter.

Bij de heraanleg van de Vesten heeft het stadsbestuur heel bewust gekozen voor de shocktherapie: eerst doen, het draagvlak moet achteraf maar komen. Een keuze die onvermijdelijk tot heel veel ongenoegen en onduidelijkheid leidt. Het is een verkeerde strategie. Hoe moeilijk ook, in grote dossiers als dit is het belangrijk om open kaart te spelen, duidelijk te communiceren en in dialoog te gaan, niet achteraf maar op voorhand.

Op de jongste gemeenteraad verdedigde Bart Somers de heraanleg onder meer met het argument dat er een betere doorstroming komt voor het openbaar vervoer. Allemaal goed, maar dan moet dat openbaar vervoer er wel zijn. Somers maakt deel uit van een Vlaamse regering die systematisch De Lijn verder kapot bespaart. In Mechelen staan vijftig bushaltes op de lijst om te verdwijnen. In de Nekkerspoelstraat wordt het aanbod ingeperkt om een bus naar De Nekker te kunnen laten rijden. Ook in de Gandhi-wijk is het aanbod sterk verminderd.

In het hele Vesten-verhaal is openbaar vervoer een blinde vlek. Een gemiste kans. Dit project zou aangewend moeten worden om in Mechelen een kwalitatieve sprong voorwaarts te maken op vlak van openbaar vervoer. Want een sterk, goedkoop of zelfs gratis openbaar vervoer is een onmisbare schakel in de mobiliteit van de toekomst.

Lees meer hier. Heb je nog vragen over het onderwerp? Laat het ons weten via mechelen@pvda.be.