Wij willen weten wat u denkt

“Als we volgend jaar met de gemeenteraadsverkiezingen in Mechelen dezelfde score halen als in 2014, dan heeft de PVDA zeker twee zetels binnen. Voor minder gaan we niet”, zegt Dirk Tuypens vastberaden. De PVDA zit overal in de lift, dat is niet meer tegen te houden.

Je klinkt erg zeker van je stuk.

Dirk Tuypens. Natuurlijk. Bij de verkiezingen van 2012 waren we al heel dicht bij een eerste zetel. In de voorbije jaren is de lokale werking van de partij sterk gegroeid. Niet alleen de Mechelse leden, maar ook de actieve medewerkers zijn talrijker geworden. We zijn klaar om met een sterke ploeg naar de verkiezingen te gaan. Ik ben er dan ook van overtuigd dat die zetels binnen handbereik zijn.

Hoe belangrijk is zo’n plekje in de oppositie?

Dirk Tuypens. Oppositie is in de politiek van heel groot belang. Zowel binnen als buiten de gemeenteraad. In Mechelen wordt ons oppositiewerk nu al opgemerkt. Blijkbaar zijn we actiever dan de oppositiepartijen die in de raad vertegenwoordigd zijn. We hebben dus nu al een invloed. Met een plek in de gemeenteraad kan die alleen maar groter worden. Bij de PVDA wordt een zitje in de gemeenteraad ook altijd op een specifieke manier ingevuld. Voor ons is de raad allereerst een plek om stem te geven aan wat er leeft in de straat. Een gemeenteraadslid van de PVDA functioneert als een megafoon, die uitschalt wat anders nooit gehoord wordt.

Hoe willen jullie de verkiezingsstrijd aanpakken?

Dirk Tuypens. Voor ons is de betrokkenheid van alle Mechelaars van groot belang. We willen dan ook geen programma schrijven zonder eerst te luisteren naar wat zij denken en willen. We hebben onlangs al een eerste bevraging gedaan van onze leden. Met wat daar uit is gekomen, stellen we een enquête op waarmee we dit najaar op ronde gaan. Dat is bij de PVDA geen modieus nummertje voor de verkiezingen. Contact houden met de mensen en luisteren is al jarenlang onze dagelijkse praktijk.

Waar willen jullie verschil maken?

Dirk Tuypens. Het is al lang duidelijk dat Mechelen voor Bart Somers en zijn bestuursploeg een prestigeproject is. Zij werken aan wat ik altijd een “postkaartstad” noem, een stad vol prachtige fotoplekjes. Alles wat die mooie plaatjes verstoort, wordt zoveel mogelijk buiten beeld gehouden. We moeten daarom geloven dat sociale problemen in Mechelen niet bestaan: armoede, woningnood, racisme ... Wel, voor ons is Mechelen ook een prestigeproject, maar dan een sociaal prestigeproject. Wij willen ook dat onze stad een voorbeeld is waar iedereen komt naar kijken. Maar dan omdat Mechelen een stad is waar iedereen thuis is en waar mensen die het moeilijk hebben alle aandacht krijgen die ze verdienen.