Zwembadtarieven maken Plopsasprong

Het stadsbestuur wil op 1 januari de tarieven van het stedelijk zwembad Geerdegemvaart met 50% verhogen. Die drastische prijsstijging geldt zowel voor dagtickets, 10-beurtenkaarten en jaarabonnementen voor volwassenen. Ook voor jongeren, groepen, scholen en clubs stijgen de tarieven. " Met deze tariefstijging geeft het stadsbestuur de Mechelse zwemmers al een voorsmaakje voor de tarieven die vanaf 2024 in het zwembad van Plopsaqua zullen gelden", stelt Paul Van Aelst, PVDA-afgevaardigde in Sport Actief Mechelen.

Een zwembeurt kost vanaf 1 januari 4,5 euro in plaats van 3 euro tot nu toe. Mechelse zwemliefhebbers zouden beter naar Bonheiden verhuizen, want die inwoners betalen in het modernere Nekkerpool slechts 3 euro. Hetzelfde tarief geldt in het met Geerdegemvaart vergelijkbare stedelijk zwembad Plantin-Moretus van Antwerpen. Ook de prijs van een 10-beurtenkaart stijgt van 24 naar 30 euro en een jaarabonnement van 120 naar 180 euro.

De drastische tariefstijging met 50 % kan niet worden verantwoord door de exploitatiekost van het stedelijk zwembad. De renovatiekosten vallen weg in het vooruitzicht van de sluiting in 2024. Het stadsbestuur wekt de schijn dat ze zwembeurten fors subsidieert door bij de werkelijke onkosten nog kosten van andere Mechelse sportinfrastructuur te rekenen.

Volgens Dirk Tuypens, gemeenteraadslid voor de PVDA, is de enige verklaring voor deze tariefstijging dat het stadsbestuur de Mechelse zwemmers nu al laat wennen aan de duurdere tarieven in het Plopsaqua zwembad in 2024.  Het stadsbestuur houdt het been stijf om in 2024 Geerdegemvaart te sluiten en 31 miljoen belastinggeld te geven aan Plopsa om in de Groene Buffer van Technopolis een zwemcomplex te bouwen.

De PVDA ijvert voor de bouw van een nieuw zwembad op een grote weide in het domein Hofstade (zie foto). Daar kan de eigenaar Sport Vlaanderen in een mum van tijd een overdekt zwembad bouwen dat aan alle zwembadbehoeften voldoet waarnaar de regio Mechelen snakt. Dit project scoort op alle punten beter dan het neerpoten van een commercieel Plopsa zwemparadijs in de Groene Buffer van Technopolis, zoals het stadsbestuur Mechelen beoogt.

De gemeente Zemst heeft in haar meerjarenbegroting een budget ingeschreven voor een nieuw zwembad dat bij voorkeur met Sport Vlaanderen als partner kan worden gebouwd.