Hoogbejaarde mensen in de uitverkoop

Op de gemeenteraden van 24 juni en 2 september werd beslist een aantal woningen van het Sociaal Huis te verkopen. Daarvan worden er een paar bewoond door hoogbejaarde mensen. Er werd beslist om in de verkoopovereenkomst op te nemen dat deze mensen na de verkoop nog drie jaar kunnen blijven wonen. Dat moet hen de tijd geven om een andere woning te vinden. Daarbij wordt uitdrukkelijk gesteld dat die andere woning gezocht dient te worden op de private huurmarkt.

“Het gaat bijvoorbeeld om alleenstaande vrouwen van 85 en 92 jaar. Zij beschikken niet over de financiële middelen om op de private huurmarkt iets betaalbaar te vinden”, zegt Tuypens. “Drie jaar uitstel zal daar niets aan veranderen. Deze mensen wonen al sinds de jaren 1970 in deze woningen. Hen nu verplichten om op te krassen, is onmenselijk. Op de gemeenteraad van 30 september dien ik een voorstel in om die verkoop minstens uit te stellen tot de betrokken mensen er niet meer zijn."

Tijdens de actie aan het stadhuis deed een veilingmeester symbolisch de bewoners van de betreffende huizen voor de laagst mogelijke prijs van de hand.

--

De actie werd op 27 september gebracht in het regionaal nieuws van Radio 2 Antwerpen (12 uur) en in RTV Vandaag.

De actie werd op 28 september gerapporteerd in Gazet van Antwerpen op p. 23, Het Nieuwsblad op p. 3 en Het Laatste Nieuws op p. 39.

Een antwoord op de reactie van het stadsbestuur kan je hier vinden.

Wie doet een bod?

Een oude dag aan scherven

Werner Van Rillaer brengt een gelegenheidslied

Een repliek op schepen Anciaux