Mechelaars verdienen een beter Openbaar Vervoersplan

“Het wordt de hoogste tijd dat het stadsbestuur op tafel slaat voor een beter openbaar vervoer in de vervoersregio Mechelen”, zegt PVDA-gemeenteraadslid Dirk Tuypens. “De gefaseerde uitrol van het nieuwe Openbaar Vervoersplan, aangekondigd door Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld), brengt geen enkele duidelijkheid. Integendeel, reizigersorganisaties en mobiliteitsexperten vrezen complete chaos en vervoersarmoede. Tijd voor een beter plan.”

Uit het antwoord op een schriftelijke vraag van gemeenteraadslid Dirk Tuypens blijkt dat over de verschillende fases van de uitrol van het nieuwe Openbaar Vervoersplan in de vervoerregio Mechelen nog niets beslist is.

“Het wordt stilaan echt te gek voor woorden”, zegt Tuypens. “Het plan bestaat al van 2019. Keer op keer werd de uitrol ervan wegens allerlei problemen uitgesteld. We zijn nu vier jaar verder en men staat duidelijk nog geen stap verder. Elke vraag hierover krijgt hetzelfde antwoord: ‘We weten het nog niet.’ De Mechelaars die gebruik maken van het openbaar vervoer verdienen duidelijkheid en vooral...een beter plan.”

Want uit het antwoord van de stad blijkt eens te meer welke nefaste gevolgen het nieuwe Openbaar Vervoersplan zal hebben. Bussen zullen alleen nog op de grote wegen rijden en niet meer door de wijken. Er zullen in Mechelen ook 50 bushaltes verdwijnen. Bewoners van Kauwendaal stellen vast dat De Lijn een nieuwe halte heeft geïnstaleerd aan de Liersesteenweg. Die halte zal weldra de haltes in de wijk Kauwendaal vervangen, want het nieuwe Vervoersplan voorziet hun afschaffing.

“Hoe wil men zo mensen winnen voor het openbaar vervoer”, vraagt Dirk Tuypens zich af. “Mensen in de wijken moeten dus eerst naar een grote weg om daar de bus te kunnen nemen. Dat moeten ze dan doen met het zogeheten vervoer op maat. In Mechelen betekent dat concreet een deelfiets of een taxi. Werkelijk? Met de taxi naar een bushalte? De Vlaamse regering en het Mechels stadsbestuur hebben de mond vol van de zogeheten modal shift, men wil dat mensen de auto laten staan en meer gebruik maken van het openbaar vervoer. Maar op deze manier creëert men eerder vervoersarmoede en jaagt men de mensen de auto in. Mobiliteitsexperts noemen het openbaar vervoersbeleid ronduit desastreus. Ik kan me daar alleen maar bij aansluiten.”

“Als er dan toch nog niets beslist is, is dit het moment om alles te herzien”, besluit Tuypens. “Het mag ondertussen toch wel duidelijk zijn dat het fameuze nieuwe Openbaar Vervoersplan gewoon niet deugt. De stad Mechelen is onmiskenbaar de zwaargewicht in de vervoerregio. Dat ze dan ook haar gewicht doet gelden om betere regelingen af te dwingen.”