Nieuwjaarsreceptie 2018: Naar een doorbraak in Mechelen

De Mechelse PVDA verzamelde zaterdagavond in zaal “De Plaon” voor haar nieuwjaarsreceptie. Die stond geheel in het teken van de komende verkiezingsstrijd. In 2018 wil de PVDA ook in Mechelen definitief doorbreken. Een kort verslag met foto's.

Met meer dan 90 aanwezigen trapte PVDA Mechelen haar eerste activiteit van 2018 af. Er waren heerlijke hapjes, muzikale gasten met zang, piano en gitaar, en een goeie ambiance. Alle aanwezigen kregen ook een gratis tienbeurtenkaart voor 'zwembad' De Vaart.

Lijsttrekker Dirk Tuypens zette in zijn toespraak meteen de toon: “Na 14 oktober zullen er in de Mechelse gemeenteraad verkozenen van de PVDA zitten, en die moeten met niet veel zijn om een serieus verschil te maken.” Volgens Tuypens heeft de PVDA alle reden om vastberaden te zijn. De partij is in de voorbije vijf jaar ook in Mechelen sterk gegroeid en heeft zich op de kaart gezet als een volwaardige oppositiepartij.

“Voor het huidige bestuur is stedelijk beleid een soort competitiesport”, zei Tuypens. “Het wil Mechelen in de vitrine zetten als een nieuw wereldwonder, de enige plek op deze wereld waar alles goed gaat. Maar veel medailles verdient dit bestuur niet. Armoede is ook in Mechelen een dramatisch probleem, ook hier is er een grote woningnood, ook hier zien we racisme en discriminatie, ook Mechelen heeft nog veel werk op vlak van mobiliteit en duurzaamheid.”

De PVDA gaat voluit voor een stad op mensenmaat. “Wij maken van sociaal beleid de nieuwe topsport”, aldus Tuypens. “Een beleid waar iedereen beter van wordt, dat de wensen en noden van alle groepen in onze stad erkent en met mekaar in overeenstemming brengt.”

Ook nationaal voorzitter Peter Mertens en federaal parlementslid Raoul Hedebouw maakten hun opwachting op de receptie. “Links heeft een authentieke en integere partij nodig”, zei Mertens. “Een partij die ver weg blijft van intriges en moddergevechten. Het goede nieuws is dat die partij bestaat: de PVDA. Wij volgen onze eigen weg, een weg van verzet. Niet om komma’s te veranderen, maar om de stad te veranderen.”

Raoul Hedebouw wees op het belang van de lokale verkiezingen voor de nationale toekomst van de partij. “In 2019 willen we veel meer PVDA-vertegenwoordigers in het parlement, en daar moeten ook mensen uit Vlaanderen bij zijn. Om dat te bereiken, is een doorbraak in de Vlaamse centrumsteden van cruciaal belang.”