De menselijke tol van hoogmoedig beleid

Na mij de zondvloed, zal Bart Somers gedacht hebben. Nu hij in Brussel vertoeft, mag zijn opvolger het vuile werk opknappen. Na bijna 20 jaar mooi weer spelen, krijgen de Mechelaars in het meerjarenplan 2020-2025 de rekening gepresenteerd.

Alstublieft, de rekening

Het meerjarenplan puilt uit van de prijsverhogingen: administratieve diensten, parkeren, sporten, kunstacademie, uitleendiensten... noem maar op, werkelijk alles wordt duurder. Daarnaast wordt de stad verder uitverkocht: Lamot, De Zalm, ondernemershuis OH, De Margriet, woningen van het Sociaal Huis... alles moet op de schop, ook al gaat het vaak om gebouwen die met heel veel publiek geld gerestaureerd zijn. Verder zien we een beschamend armoedeplan en geen investeringen in sociale huisvesting of openbaar vervoer. Ook het stadspersoneel draagt voelt de gevolgen (zie verder). Dit plan verdient geen steun maar scherp oppositiewerk.

"Wij weten alles beter"

Het Zorgbedrijf Rivierenland kreeg vorig jaar opdracht de dienstverlening “marktconform” te maken. In de lokale dienstencentra voor senioren werd meteen duidelijk wat dat betekent. De deelnameprijs voor activiteiten steeg en voor een stukje cake bij de koffie, vroeger gratis, moet plots be- taald worden. Maar de marktlogica werd pas helemaal duidelijk toen beslist werd dat dienstencentrum De Smis dicht moet. Voortaan zullen “mobiele dienstencentra” op bepaalde dagen neerstrijken in wijken en dorpen. De bezoekers van De Smis zijn gehecht aan hun vertrouwde ontmoetingsplek en willen die behouden. Maar zoals altijd pretendeert het bestuur veel beter te weten wat de mensen nodig hebben. In de praktijk zal de dienstverle- ning verschralen. Wij steunen de mensen van De Smis volledig. Hou De Smis open!

Terechte onrust bij het stadspersoneel

Uit goede bron vernamen we dat de stad Mechelen 50 personeelsleden de laan uitstuurt. De getroffen mensen zouden op 1 april volgend jaar bedankt worden voor bewezen diensten.

“Het Mechelse bestuur lijkt wel in de leer bij de regering Jambon”, reageert gemeenteraadslid Dirk Tuypens. “De besparingswoede slaat ook hier toe. Eerst werd de polyvalente ploeg van het Sociaal Huis botweg opgedoekt, nu moeten er nog eens 50 mensen vertrekken. Die mensen gaan een bijzonder onaangename eindejaarsperiode tegemoet.”

“De voorbije jaren heeft het Mechelse bestuur volledig ingezet op het prestige van de stad”, vervolgt Tuypens. “Kruiwagens vol geld werden geïnvesteerd in projecten die vooral goed waren voor de internationale uitstraling en de toeristische folder. Voor mensen blijkt er dan geen geld meer over te zijn. In de vorige legislatuur werd al 20% van het stadspersoneel weggeknipt. En nog is het niet genoeg.”

“Er wordt naar besparingsmodus overgeschakeld," besluit Tuypens. "Burgemeester Somers heeft het schip verlaten, het is nu aan zijn opvolger om het drijvend te houden. De jarenlange profileringsdrang van meneer Somers vraagt opnieuw een zware menselijke tol. De prijs voor de titel ‘beste burgemeester van de wereld’ wordt nu door tientallen mensen cash betaald.”

De PVDA zal zich blijvend verzetten tegen dit asociaal beleid en de publieke tewerkstelling in onze stad ten volle verdedigen.

Foto's: De Zalm: emmapatsie, flickr; De Smis: PVDA Mechelen.