Onwaardige huisvesting van arbeiders moet doodeenvoudig verboden zijn.

“Een belasting op containerwoningen garandeert niet dat buitenlandse arbeiders fatsoenlijk gehuisvest worden. Voor grote bouwheren zal die belasting niet onoverkomelijk zijn. Ze kunnen die bovendien ook afwentelen op de betrokken arbeiders, die meer zullen moeten betalen voor hun armzalige onderkomen.” Dat zegt PVDA-gemeenteraadslid Dirk Tuypens, nadat het bestuur een nieuwe belasting invoerde op containerwoningen. “Met deze maatregel geeft de stad het signaal dat dit soort sociale wantoestanden mits betaling kunnen. Dat is onaanvaardbaar.”

Buitenlandse arbeiders die bij malafide aannemers terecht komen, worden vaak per drie of per vier ondergebracht in containers. In vijf containers kunnen zo tot twintig mensen ondergebracht worden. Daar zou dan nu een belasting van 50.000 euro op betaald moeten worden. Een groot aannemersbedrijf zal daar niet van wakker liggen. De betrokken arbeiders krijgen hun accommodatie ook niet gratis, ze moeten die huren. Het ligt voor de hand dat aannemers de nieuwe belasting op zijn minst gedeeltelijk zullen doorrekenen, wat voor de arbeiders een verlies aan inkomen betekent.

“Het stadsbestuur geeft hier een compleet fout signaal”, zegt Tuypens. “Het is alsof men zegt: mensen onderbrengen in onwaardige huisvesting is ok, op voorwaarde dat de stad er ook iets aan kan verdienen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?”

Voor de PVDA is het duidelijk: onwaardige huisvesting voor buitenlandse arbeiders moet doodeenvoudig verboden zijn. “De stad moet klaar en duidelijk bepalen wat de normen zijn die op haar grondgebied inzake huisvesting van arbeiders moeten gerespecteerd worden”, zegt Dirk Tuypens. “Worden die normen niet gerespecteerd, dan volgen er sancties die op geen enkele manier kunnen worden afgekocht. Op die manier moeten dit soort sociale wantoestanden onmogelijk gemaakt worden.”

Foto: Bridget Coila, flickr.