Stoepkrijtactie: Stad zonder haat

Op zondag 13 september stond er in Mechelen een actie gepland van extreemrechts. Hoewel de mars werd verboden, hadden de manifestanten aangekondigd toch te komen. Dit konden wij niet onbeantwoord laten, maar een tegenmanifestatie ter plaatse was niet aangewezen. We lanceerden een visual op Facebook en hielden een erg gesmaakte stoepkrijtactie.

Met 'Stad zonder haat' wilden we antwoorden op de boodschap van haat tegen de moslimgemeenschap en politiek links die de organisatoren van de verboden betoging wilden verspreiden. De politie kon verhinderen dat de extreemrechtse betoging plaatsvond. Onze boodschap was vanaf 11 uur te lezen op een visual (zie hier) en tijdens een stoepkrijtactie (zie foto's).

Enkele PVDA-leden trokken de avond voordien naar de Bruul met een emmer stoepkrijt en de actie werd zo goed onthaald dat verschillende toevallige voorbijgangers met plezier meehielpen. De ochtend nadien werd er nog een tekening aan de Nekkerspoelbrug aan toegevoegd. Vele Mechelaars dragen diversiteit een warm hart toe en dat mocht gezien worden.

Onze actie werd door velen opgemerkt: ter plaatse, op RTV, in de krant (GvA, NB) en met meer dan 590 likes bereikte het meer dan 12.000 mensen op Facebook.

FOTOREPORTAGE:

Schrijf als eerste een reactie

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.

Doe je mee?