Tentenkamp betaalbaar wonen

Op dinsdag 14 augustus zette PVDA Mechelen een tentenkamp op aan de Leuvense Vaart voor betaalbaar wonen. Daarmee wil de partij de aandacht vestigen op de wooncrisis die onze stad treft. De tenten werden opgezet ter hoogte van het immoproject KOMET, omdat bij vele dergelijke projecten echte inspraak ontbreekt. Buurtbewoners werden uitgenodigd om langs te komen om hun verhalen en voorstellen rond huisvesting te komen vertellen. Een verslag in woord en beeld.

Het Mechels stadsbestuur geeft te weinig gehoor aan haar opdrachten om sociale woonprojecten te stimuleren; woningkwaliteit te bewaken; woonbehoeftigen en alleenstaanden te ondersteunen; leegstand en verwaarlozing te bestrijden.
Betaalbaar wonen is in Mechelen een nijpend probleem. De stad wordt uitverkocht aan projectontwikkelaars die alleen bouwen voor de hogere inkomens. Er worden vandaag in Mechelen al meerdere appartementen verkocht voor meer dan één miljoen euro. “Dit bestuur lijkt van Mechelen het Manhattan aan de Dijle te willen maken”, zegt Tuypens. “Prijzen voor appartementen tussen 350.000 en 750.000 euro zijn zowat standaard geworden. De woningprijzen zijn de voorbije jaren pijlsnel de hoogte ingeschoten. Ook de huurprijzen op de private markt zijn niet meer te behappen voor wie het moet redden met een bescheiden inkomen. Het aanbod op die huurmarkt is ook veel te krap.”

Ook de sociale woningmarkt komt schromelijk tekort. “Er zijn vandaag in Mechelen minder sociale woningen dan achttien jaar geleden, toen Bart Somers als burgemeester aantrad”, zegt Dirk Tuypens. “De wachttijd voor een sociale huurwoning loopt op tot gemiddeld zeven jaar. De prijzen voor sociale koopwoningen zijn absurd. Voor de pas opgeleverde sociale koopappartementen aan de Ganzendries wordt tot bijna 275.000 euro gevraagd. Wat is daar nog sociaal aan?”

De wachttijd voor een sociale huurwoning loopt op tot gemiddeld zeven jaar. Wat is daar nog sociaal aan?

“Als er niet snel iets verandert, dan zullen mensen die nog in Mechelen willen wonen, een tentje moeten opslaan. Vandaar ons tentenkamp. De PVDA wil in Mechelen een ambitieus beleid zien voor moderne sociale huisvesting. We willen ook dat de stad waakt over een ruime, kwaliteitsvolle en betaalbare private huurmarkt. De stad moet ook inzetten op en actieve stedelijke vastgoedpolitiek. Dat kan door het opzetten van een stedelijke wooncoöperatie, door zelf een speler te worden op de huurmarkt en door alleen in zee te gaan met projectontwikkelaars die een gedeelte van hun project willen behouden voor betaalbare en sociale huur- of koopwoningen.”

Dit bestuur lijkt van Mechelen het Manhattan aan de Dijle te willen maken.

Er zijn vandaag in Mechelen minder sociale woningen dan achttien jaar geleden, toen Bart Somers als burgemeester aantrad.

Verslag en foto's PVDA Mechelen.