Wijkronde geschrapte bushaltes Kauwendaal

Op zaterdag 14 augustus trok een ploegje van PVDA Mechelen door de wijk Kauwendaal om te zien en horen welke ravage de nieuwe vervoersplannen kunnen aanrichten voor deze wijk. De nieuwe plannen van De Lijn en de Vlaamse regering konden op weinig bijval rekenen. Een kort verslag met foto's.

In de wijk Kauwendaal zullen vier van de vijf haltes verdwijnen (in heel de stad gaan er 50 haltes op de schop). De bushaltes in Kauwendaal worden goed gebruikt. Tijdens de tocht stonden aan bijna alle haltes mensen te wachten. Mensen van verschillende leeftijden, mensen die geen auto kunnen nemen of liever aan de kant laten, mensen op weg naar de markt, de winkel, hun werk, hun familie.

PVDA-Gemeenteraadslid Dirk Tuypens: "Het beoogde doel is hier heel duidelijk zichtbaar. Bussen mogen straks alleen nog rechte lijnen rijden over grote wegen, de lussen door wijken en dorpen moeten tot een minimum herleid worden. Efficiëntie, heet dat. De (veelal oudere) buurtbewoners reageren verontwaardigd. Zij zijn straks de dupe van die "efficiëntie"."

‘Deze plannen moeten op de schop.’

Dat hoorden we zowel van de reizigers wachtend op hun bus als van de buurtbewoners. Heel wat gebruikers hebben geen alternatief en verwachten ook niet dat wat het stadsbestuur 'belooft' beter zal zijn dan het huidige aanbod. In de wijk wonen heel wat ouderen. Zonder openbaar vervoer geraken ze geïsoleerd. Mensen op leeftijd die nu nog goed te been zijn, kijken niet uit naar de toekomst die hen wordt voor geschoteld.

Een overzicht van de bedreigde bushaltes kan je hier vinden. Lees ook dit artikel.

FOTO'S

IMG_3078.jpg