Het aantal daklozen stijgt, het aantal bedden in de winteropvang daalt

Terwijl vanuit de Centra voor Algemeens Welzijnswerk (CAW) duidelijk gesteld wordt dat het aantal daklozen sterk gestegen is, biedt Mechelen dit jaar een derde minder capaciteit in de winteropvang aan. "Waar is de logica?", vraagt gemeenteraadslid Dirk Tuypens zich af. “Winteropvang blijft altijd een doekje voor het bloeden. Het probleem van dakloosheid kan alleen met grote structurele maatregel opgelost worden. Maar als zelfs dat doekje altijd kleiner wordt, dan dweilen we met de kraan open.”

Vorig jaar werden in de winteropvang nog 15 bedden ter beschikking gesteld. Nu nog 10. Dat is een derde minder. “Dat krijg je natuurlijk wanneer elk jaar opnieuw gezocht moet worden naar een plek waar de winteropvang geplaatst kan worden. Als je altijd afhankelijk bent van wat er toevallig leegstaat, dan bots je op grenzen”, zegt Tuypens. “We hebben daarom altijd gepleit voor een permanente shelter die het hele jaar door open is, voldoende aanbod heeft en voor de gebruikers kosteloos is. We herhalen dat ook vandaag.”

In andere steden is de winteropvang vervroegd opengegaan omwille van het koude weer. In Mechelen blijft de openingsdatum op 2 december staan. “Het vriest 's nachts dat het kraakt. Ga maar eens een uurtje buiten staan 's avonds, dan weet je meteen hoe aangenaam dat is”, zegt Tuypens. “Het inrichten van winteropvang gebeurt in Mechelen altijd te laat. Men lijkt het altijd zo lang mogelijk te willen uitstellen. Nog een reden om een permanente shelter op te zetten. Die is het hele jaar door toegankelijk.”

“We zijn verheugd dat de stad eindelijk ook wil starten met Housing First”, besluit Dirk Tuypens. “Het is ondertussen meer dan genoeg aangetoond dat deze methode werkt. Alleen wordt nu een 'kleinschalig' project aangekondigd. Dat klinkt niet echt ambitieus. Dakloosheid is een grote problematiek en vraagt ook grote projecten.”

Berichtgeving:

Gazet van Antwerpen, "Oppositiepartij PVDA pleit voor permanente winteropvang daklozen", 22.11.2019, p. 22

Foto: born1945, flickr

Schrijf als eerste een reactie

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.